NULL Skriv ut sidan - Pedersbarnen

Anbytarforum

Titel: Pedersbarnen
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-30, 21:06
Den här bilden ska illustrera barnen till herr Peder Andersson i Brunflo och hustru Anna Olofsdotter. De gröna grenarna innebär att jag anser det bekräftat att namnet Drake fördes vidare till ättlingar.

Utan säker inbördes ordning (men Ursula är äldre än Elisabet) var dessa, från vänster till höger på min bild:

Herr Olof är det enda av syskonen som jag har sett belagd med namnet Drake hittills.

Joseph Persson i Dynäs, Gudmundrå, är föreslagen som ännu en bror. Någon koppling till Dynäs finns, eftersom herr Olof frågade efter ett arv därifrån 1647, arvsanspråk som avfärdades för att de var för gamla. Denne Joseph levde 1621, men om han är en bror, måste han ha dött utan bröstarvingar innan 1629, se inlägg från 29 augusti (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1594956#msg1594956) och flera följande.

Återkoppla gärna här eller i PM om mitt försök till grafisk presentation och den här typen av kors-länkning underlättar. (I och med att jag har rätt tydlig bild av hur den här familjen hänger samman och jag själv har skrivit en så stor del av inläggen, har jag lätt att navigera på sidan och kan inte bedöma om bilder underlättar eller inte.)