NULL Skriv ut sidan - Drakarnas rötter

Anbytarforum

Titel: Drakarnas rötter
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-30, 18:35
Väl bekomme!

Här är ett försök att visa Drakarnas rotsystem. Jag har inga årtal, i och med att det faktiskt saknas i de flesta fall, och inser att det blivit lite inkonsekvent med herr-titeln, som borde ha funnits även på herr Peders far Anders Pedersson och på hans troliga morfar Erik Andersson.

Personerna här (minus en del av de gubbar som bara står med förnamn och jag bara känner genom deras barns farsnamn) kan ni läsa översiktligt om i mitt inlägg från den 4 oktober (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1598441#msg1598441), där det framgår någorlunda i vilken mån de är säkra anor eller baseras på bedömningar.

En sonsons son till herr Peder Andersson och Anna Olofsdotter, Anders von Drake, adlades. När han 1720 ansökte om adelskap, skrev han "att hans förfäder i de fyra närmaste leden varit, ehuru präster, av de gamla adliga släkterna Drake och Hand". Att de var präster i fyra led är korrekt, men vi vet inte om det finns någon sanning bakom att den här Drak-familjen är befryndad med de adliga släkterna Drake/Hand.