NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Katarina Johansdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Katarina Johansdotter
Skrivet av: Jan-Erik Pålsson skrivet 2021-10-28, 11:05
Hej

Om det är uppgifterna på Genvägar.nu som du tänker på så är de ofullständiga, bland annat så finns min anfader Johan Johansson Westerfors f 1742 med men är angiven som ogift.Han gifte sig 23 apr 1764 med Kristina Danielsdotter f 1735.
Av 6 syskon så har jag kunnat spåra 4 och alla gifte sig, det är endast Katarina och hennes syster Kristina f 3 nov 1745 som jag än så länge inte har kunnat finna några uppgifter på.

Jag hittar faktiskt en uppgift i Karbennings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10509/A I/4 (1766-1779) bild 22, sid 13 om en Cajsa Johansdotter född den 6 nov 1754, (måste vara samma person), som flyttar till Karbenning 1769 men som redan samma år flyttar vidare till Norberg.
Problemet med HF längderna i Norberg är att de är så kluddigt skrivna så det är svårt att hitta henne där.
Har även en uppgift om att hon skulle ha dött 1755, men eftersom hon finns med i senare HF längder och inte går att finna i DB för detta år , eller åren runt i kring så tror jag att denna uppgift kan avfärdas.
Tack än en gång för din hjälp.

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik