NULL Skriv ut sidan - En jämtländsk dräng i Hälsingland

Anbytarforum

Titel: En jämtländsk dräng i Hälsingland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-28, 09:41
Jag har inte kunnat knyta dragonen Nils Önnesson Drake, nämnd ovan, till den släkt vi skriver om här. Det betyder inte att sådan koppling saknas. Tvärtom tror jag att han på något vis var ättling till herr Peder Andersson i Brunflo och dennes maka Anna Olofsdotter från Rogsta i Hälsingland, men kan inte bevisa det. Även här kanske jag får anledning att återkomma i frågan när Brunflos domböcker i transkriberad version finns tillgängliga genom Jämtlands läns fornskriftsällskap (http://fornskrift.se/utgivning/dombocker/).

Därmed är jag färdig med dragonerna för denna gång och vill istället presentera en Drake som jag endast känner för att han nämns i ett mycket fint brev som enligt uppgift ska ha funnits som en avskrift utan ytterligare kommentarer i A J Hanssons efterlämnade samlingar.

Brevet finns återgivet här:
http://www.busvebacken.se/Bring%C3%A5senBrev (http://www.busvebacken.se/Bring%C3%A5senBrev)

Jag kopierar för enkelhetens skull in avskriften, men inte den tolkning av brevet som finns återgiven på samma sida:

Citera
Hälsan medh gudh alzmechtige kerälskelige fader och moder.

Såsom min skrifvelsse till äder är att iagh wil bedh äder få höra huru det hafver gåt för mig i vegen och sedan iagh komme in i sochen iagh komme in i sochnan den 12te Oktober och så komme wij uthi än gård som kallas Wij, och der var iagh och mina kamrater lenge och ingen förtienst wanckas. Maten wart alt för mig såå vel som di lisle penningarne iagh hade, och licka så med min kamrat Pehr Drache wart och så alt, han hade och ingen annan råd än han måste sellia bort sina hansker, att han skulle få något til att lefwa medh, så lenge at det skule falla någon förtjenst. Och iagh hade ingen annan rådh än iagh måste taga tienst af Olof Larsson i Gielle och icke annat iagh kan förnimma än iagh hafwer fåt een godh husbonde och matmoder så got som han hafver så får iagh och huad min lön och kleder abelangar så är det skrifat nedan före her, Ty iagh kommes icke skrifa up det ner iagh skref det mera ty her Drache, var iche til stedes ty han skal skencka migh kleder och lön och huad iagh skal hafva der.

Kiera mor var så godh och gif Per Drache än gång dricka och än bit matt om i hafver någon rå till ty han hafver varit än godh kamrat mot mig. Och i fader att i ville giöra migh än råck. så är det ful för vel giort om i hade så råå til, och är det så at jag får rååck valmaret hema hos eder så vil jag gierna bidia äder att i ville lodh giöra til honom så vore det myckijt vel, och peningarne tager i min kista och betalar skredaren, och är det något mera så tager ni i betalning för valmaret och så tager i dermedh Brita i Bringåssen, och så ventar iag ful at iag skal koma hem ann vinter så skal iag ful koma öfver äns med äder då om råcken iag får, kiera fader och moder ville i vara så god och let giöra knapar uti honom, ty iagh får en suart valmarsråck hos min husbonder och men iag vil icke hafva honom til kyrckan di heller. Di förste som i vinner fli til honom och i finge någon til at senn honom hit medh så vore det vel och så vil iag bidiia äder att i ville senn hit mina små skin byxor ty iagh får ful ret för dem her, och mina finger hansker och stickstrumper och min suarta mysa som i gaf migh vil iagh bidia äder att i skickar hit. Om far vill hafva min strige han, får han taga honom för den iagh feck åf honom, min skiorta som grofvare är den skal Samuel få ty iagh nötar hene inte iag får vel skiorter der jag är så mycki som iagh sliter.

Jagh hade fuller mera til at seia, men iag har inte nogot til at skrifva på. Kiera fader och moder var så godh och skrif mig til ner som i får något til at senda med, så får iag höra huru i lefver När som folcket begynder til at fellas emellan Jemptelan och Helsingland i vinter så skal iagh ful skicka äder något trå lin då iahg skule ful hafue til skickat äder nu men si det var omöeligit Pehr Drake råde mera med än det lisla han hade sielfver. Ieg helsar äder och mina syskon mång tusende goda nätter om det så vel vore att i ville bedh Samuel gå i Bringåsen i några dagar så skul iagh ful förlicha Samuel

iagh gudh befallat aff Gielle den 22 November Anno 1702

Måns Jonnsson

Brevskrivaren Måns Jonsson var 1702 troligen en ung person, kanske född i slutet av 1680-talet. Hans föräldrar levde och bodde i närheten av (men troligen inte i) Bringåsen, Ås socken. Samuel, som kanske var Måns bror, nämns. Han ska dels få en grövre skjorta som Måns inte behöver, och dels vill Måns att föräldrarna ville bedh Samuel gå i Bringåsen i några dagar så skul iagh ful förlicha Samuel. Det fanns fler syskon som tycks ha bott hemma, eller så pass nära hemmet att Måns hälsar till dem.

Bringåsen nämns i samband med att Måns ville få en finare rock uppsydd. Föräldrarna uppmanades att ta pengar ur Måns kista ... och betalar skredaren, och är det något mera så tager ni i betalning för valmaret och så tager i dermedh Brita i Bringåssen. Riktigt vad Brita i Bringåsen har för relation här, är oklart. På sidan där brevet återges föreslås att hon kanske skulle anlitas som skräddare, men det är osäkert menar jag. Däremot är det möjligt att Samuels ärende till Bringåsen har med denna Brita att göra.

Det framgår att Måns varit i lag med flera kamrater, troligen från Jämtland, och att de har tagit sig till Hälsingland och först tjänade, utan att få bra betalt, på än gård som kallas Wij, men att Måns därefter städslats som dräng hos Olof Larsson i Gielle, som verkar vara en bra husbonde.

Helt säker är jag inte, men jag tror att vi hamnar i byarna Vik och Gärde i Jättendal, Hälsingland. Andra förslag mottages gärna!
http://www.sockenbilder.se/jattendal/ (http://www.sockenbilder.se/jattendal/)

Den namngivna kamraten Per Drake var från Jämtland, men troligen inte från samma ort som Måns, eftersom Måns är noga med att förklara att Per är en schysst kille som han går i god för, det vill säga att ifall föräldrarna ens kände till honom sedan tidigare, så var det troligen ingen närmare bekantskap.

Låter det som rimliga slutsatser så här långt? Och kan vi identifiera Per Drake eller någon av de övriga personer som nämns i brevet?

(Jag fick tips om brevet i en diskussion på Facebook från en forskare som heter Jan Anders Nilsson, och passar på att tacka för detta även här!)