NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2021-10-26, 00:42
De familjetabeller Olof Holm delade härinne den 23 oktober, mötte nästan ingen respons, trots att det där finns uppgifter som är i högsta grad relevanta i en tråd om Blix. Tabellerna kastar nytt ljus över gamla problem (exempelvis frågan om Karl Lauritsen verkligen var far till herr Måns Karlsson, och varför i så fall endast en annan son, Olof Karlsson, nämns i arvsuppgörelsen 1538).

[...]

Så, om en familjetabell som presenteras i en tråd på Anbytarforum knappt givit någon respons, medan samma forskning i en grupp på Facebook leder till konstruktiv kritik och nya inspel som tar forskningen vidare, är det rätt lätt att förstå varför diskussionen sker på Facebook och inte på Anbytarforum.

Den 23/10 är två (2) dagar sedan. Alla läser inte allt här varje dag, och alla abonnerar inte på inlägg via epost; många som kan vara intresserade av den här diskussionen har därför säkert inte sett dessa inlägg ännu. Dessutom kan väl den som anser sig ha något seriöst att tillägga behöva fundera igenom det hela, och själv kolla fakta o.s.v. Men för dig är det tydligen viktigast att det svaras snabbt, och får du inte snabba svar, så dömer du ut forumet som icke värt att diskutera i. En märklig inställning från någon som vill ha en seriös diskussion. Hur många deltagare i Facebook-diskussionen känner f.ö. ens till Anbytarforum och andra släktforskningsforum?

Karl Göran Eriksson och du och jag är de enda som över huvud taget kommenterat Olofs inlägg efter två dygn, och dina kommentarer har enbart handlat om att Facebook är en dålig plattform. Det må vara viktigt och riktigt, men speciellt givande ut forskningshänseende är det inte. Jag hoppas och tror att vi kan förvänta oss mer släktforskning i ett svenskt släktforskningsforum.

[...]

Men motbevisa mig gärna genom att ge någon form av återkoppling som rör släkten (släkterna?) Blix. Det är ett ämne jag är intresserad av och kan en del om. Bidra till stimulerande dialog istället för att klaga på att vi för sådan i ett forum du inte vill delta, så kanske det går att ändra på saken.

Men så länge återkopplingen kring relevant forskning reduceras till en metadiskussion om var dialogen ska hållas, kommer dialogen att ske på andra arenor än här.

Mitt första inlägg här var en kommentar till ditt felaktiga påstående att det inte krävdes ett konto för att kunna läsa diskussionen på Facebook. Därefter har jag svarat på dina och Olofs inlägg med era påståenden om läsning utan inloggning (privat fönster m.m.) och frågor om vad jag använder för webläsare m.m. - och till sist svarat på din fråga om vad jag anser, om det är "vettigt att ge utförligare sammanfattningar om 'Facebook-forskningen'" här i Anbytarforum.

Dina kommentarer om att mina inlägg "enbart handlat om att Facebook är en dålig plattform" och att jag ska "bidra till stimulerande dialog istället för att klaga" är därför inget annat än oförskämdheter.

Men jag ska inte störa mer. Vill du inte diskutera släktforskning i ett släktforskningsforum (som du lätt skulle kunna hänvisa till från Facebook), utan föredrar att den diskussionen sker på en sajt som mest är känd för "fake news", och innehåller allt mellan himmel och jord i en salig röra, och där det år svårt att hitta de enskilda inläggen, och alla inte ens kan läsa det som skrivs, så står det dig naturligtvis fritt att göra det.