NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-25, 21:25
Citera
Jag använder Linux och har en vanlig webläsare, och har prövat flera olika (bl.a. Firefox) utan att det blir någon skillnad på Facebook. Och jag har använt privat fönster, och tillåtit cookies och skript.

Intressant. Kan det vara specifikt för Linux? Syftet med dessa "smakprov" är troligen, från Facebooks sida, att några "gästbesökare" ska bli så lockade av innehållet att de skaffar ett konto. Kanske har Facebooks algoritmer sett att "konverteringsgraden" för besökare med Linux är så pass låg att det inte är någon idé att ge just er några smakprov ...?

Finns det någon med Windows, Android eller Apples produkter som har stött på samma problem, alltså att länkarna Olof och jag har delat till Facebook inte leder till innehåll, utan blockeras för att ni uppmanas att logga in?

Även om problemet är specifikt för Linux (eller rent av vissa versioner av Linux), så är det viktig kunskap. Det jag trott varit svårt att hitta till men möjligt att ta del av, är inte tillgängligt för alla. Det påverkar naturligtvis hur jag delar detta innehåll framöver.

Vad tror du, Jörgen? Är det vettigt att ge utförligare sammanfattningar om "Facebook-forskningen" som en service till er som inte kan följa länkarna? Eller är det bortkastat arbete?

Den återkoppling jag har fått sedan jag först skrev här i somras har varit sparsam och har inte tytt på något direkt nyfikenhet på den kunskap Olof Holm, jag och "övriga forskare på Facebook" har samlat på oss om släkten Blix. Frågan är i vilken mån det är värt att försöka sprida denna kunskap, om det kräver omfattande referat för att det ska bli begripligt för er som inte har möjlighet att ta del av resonemangen annars.

I en tråd här på Anbytarforum om en annan jämtländsk prästsläkt, Drake, (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.0) har jag försökt återberätta forskningsrönen tydligare och mer fristående. Där har det blivit ett spännande kunskapsutbyte och en dialog ur vilken nya forskningsuppslag fötts.

Vad behövs för att samma sak ska hända härinne? Att den intressantaste dialogen den senaste tiden handlar om Facebook, inte om släkten Blix (som jag personligen är mer kunnig om och betydligt mer intresserad av att diskutera), ser jag som ett misslyckande.

EDIT: Jag har raderat bilder som inte hörde ihop med det jag skrev