NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-25, 09:59
Citera
Kort sagt: Det du publicerar på Facebook ska du räkna med att bara andra Facebook-användare kan se. Facebook är alltså inget som man kan använda som en 'hemsida' där man publicerar sådant som man vill att alla ska kunna läsa.

Jag håller med, och det är ju en av anledningarna till att vi försöker få den forskning som trots allt sker på Facebook att sippra ut till Anbytarforum. I den aktuella gruppen på Facebook finns en kritisk massa av hjälpsamma, kunniga och kritiska forskare som gör att den på många vis fungerar bra - men den skulle fungera bättre om det vore enklare att ta del av det vi skriver, och om det blev enklare att ge återkoppling utan krav på att vara medlem.

Hur löser vi detta utan att kopiera in långa resonemang? Min tanke är att det går att göra genom att sammanfatta resultat och hänvisa till öppna Facebook-trådar där ni som inte använder denna tjänst kan ta del av hur resonemanget går. Eftersom jag aldrig själv stött på problemet att nå detta innehåll som utloggad, har jag utgått från att de länkar jag delat här har fungerat.

Så stort tack för att du visar att det inte stämmer, Jörgen.

Vilken plattform är du på när du får detta inloggningsformulär? Är det Facebooks app (som jag inte använder själv och inte vet hur gränssnittet ser ut) eller en webbsida?

(Som sagt är jag lite tveksam till om vi bör ta frågan om "innehåll på Facebook för icke användare" i någon annan del av Anbytarforum. Den är relevant för Blix-forskningen i och med att viktiga rön ligger på Facebook, men frågan är större än så och delvis utanför ämnet.)