NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-25, 09:32
Citera
Privat fönster (eller inkognitofönster) innebär bara att det som den besökta sidan placerar på din dator (cookies m.m.) inte sparas när du stänger fönstret. Annars är det ingen skillnad. Är det inloggningskrav på en sida, så gäller det oavsett om det är privat fönster eller inte.

Det stämmer, men genom att använda webbläsarens privata läge, kan jag förhindra att sidan blockeras efter ett tag med någon motivering att jag nu har fått ett smakprov, men för att fortsätta behöver jag vara inloggad. (Vet inte om Facebook fungerar så, men en del andra medlemstjänster har sådan funktion, så därför har jag antagit att det kan vara så även i FB).

Så här blir det för mig i webbläsaren Edge, normalläge, där jag aldrig varit inloggad i Facebook. Efter en cookie-fråga kommer jag vidare till Facebook och kan se hela tråden utan att det mörknar (och här är det frågan om en väldigt lång diskussion) och inga krav på inlogg dyker upp (däremot en uppmaning att logga in och en om att gå med i den aktuella gruppen, som förvisso blockerar en del av sidan, men inte saboterar möjligheten att läsa). Det är dock mitt första besök. Om inloggningsruta dyker upp vid tredje besöket eller så, eller efter att jag surfat runt en tid, vet jag inte, men skulle det ske, kan alltså privat läge göra så att jag "upplevs som förstagångsbesökare".

Här har jag alltså endast följt Olofs länk och sedan valt "visa mer", det vill säga jag är rent faktiskt inne på en och samma sida. Det är möjligt att jag blockeras om jag börjar följa olika länkar till andra delar av Facebook (om min misstanke stämmer att det är först efter ett tag krav på inlogg dyker upp).