NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Olof Holm skrivet 2021-10-24, 22:10
Karl Göran Eriksson: Roligt att du är intresserad av detta också! Jag rekommenderar dig och alla som är intresserade av de äldsta kända Blixarna i Jämtland att gå in i Fb-tråden där jag publicerat familjetabellen om Undersåkersprästen Måns Karlsson m.fl. För där har jag, med kompletteringar av Annika Ericsson, Vincent Lunge med flera, ganska systematiskt gått igenom (och fortsätter att gå igenom) källorna. Där skriver jag även om det brev från 1596 som idag inte längre är känt i original eller avskrift och som bl.a. Burman har sett. I detta brev har bl.a. länsmannen i Offerdal Jon Olofsson i Änge nämnts. När Burman citerar detta belägg skriver han "1596. Jon Olsson Blix på Änge" och sonen Olof omtalar han i sin lista över kaplaner i Offerdal som "Olof Jonson Blix - Länsman i Offerd. Jon Blix i Änge, son". Jag påpekar att Burman (eller hans uppgiftslämnare) mycket väl kan tänkas ha extrapolerat namnet Blix tillbaka på såväl herr Olof som dennes far länsmannen Jon. Det var ju så många äldre krönikörer gjorde - de utgick från att ett familjenamn som detta var nedärvt på fädernet. Det går därför inte att fästa någon vikt vid att Burman skrivit ut Blix här, menar jag. Det finns mer av intresse i nämnda tråd som jag inte hinner referera här, men kanske måste man vara medlem i JLS-gruppen för att kunna läsa allt? Rekommenderar det isf, för det känns onödigt att skriva om samma sak på två ställen. Här är direktlänk:

https://m.facebook.com/groups/106244836070417/posts/4762511607110360/

Gå sedan till undertråden som börjar: ”Ännu en mystisk källa!”.