NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-24, 20:06
Citera
Min huvudsakliga poäng var emellertid, utan att jag direkt påpekade det, att den ”Jon Olsson Blix … länsman i Ofvandal” Bygdén omtalar, bör ha varit länsmannen  i Änge och Offerdal.

Helt överens. Även Hasselberg skrev i "Supplement till L. Bygdén, Härnösands Stifts Herdaminne, för pastoraten i Jämtland och Härjedalen" (Forum Theologicum, Årsbok för Härnösands stifts teologiska sällskap, XXI, 1964):
"OLUF JOENSSON BLIX (1642-1652) var icke född i Skåung­s menighed i Trondheims län, som Tunaeus uppgivit, utan i Of­ferdal, son till länsmannen där Jon Olufsson i Änge, som levde än ­1637 och hade tolv kända barn."

Förutom namnet Blix, som jag alltså menar är ohistoriskt, har jag inget att invända i denna del av artikeln. Jag passar dock på att revidera Hasselbergs supplement, som fortsätter:

"Oluf Joensson var troligen den Olaus Ionae Iemptlandus ex schola Arbogensi, som inskrevs som student i Köpenhamn 18/5 1616, och den Olaus Ionae Isogaeus Norvegicus, som fick testimonium publicum 1618."

Här tror jag att Hasselberg misstog sig. Varför skulle sonen till Jon i Änge studera i Arboga? "Vår Olof" bör vara den som skrevs in i maj 1618 som "Olaus Ion. Iemptus". (Namnen "Olaus Ionae Iemptlandus" som kom via Arboga till Köpenhamn 1616, var sannolikt son till domprosten Jonas Andreæ Jemtius i Västerås, även kallad "Jon Jämte".)

Vidare skrev Hasselberg:

"År 1622 var han herr Olofs i Offerdal kapellan. Senare var han, sannolikt 1633-1642 kapellan i Skogn i Trondheims amt. År 1652 skrev han sig Olaus Jo­nae Isogaeus pastor Heidensis (Grønli, Sollied):"

Inga invändningar (däremot en påminnelse om att jag ska ta reda på vad vi vet om tiden i Skogn).

"Hustrun hette Ingrid Andersdotter, vilket styrker att hon var fö­reträdarens i Hede Anders Olsson dotter. De voro gifta före sept. 1622, då herr Oluf Joensson på Offerdals ting åtalade en kvinna, som skulle ha kallat hans hustru 'en Hore och en Kiaetter thig'. (JDL I s. 81)."

Att hon var dotter till någon Anders är tydligt, men det finns inget som visar att hon var dotter till just herr Anders Olsson i Hede. (Min hypotes är att hon är dotter till herr Anders Nilsson i Offerdal, och därmed brorsdotter till herr Olof Nilsson som var kyrkoherde i Offerdal när Olof Jonsson själv var kapellan där. Jag tror även att det är från Ingrid Andersdotters sida, och inte från herr Olof Jonssons, som barnen tog namnet Blix. Dessa antaganden behöver jag dock hitta belägg för innan jag kan presentera dem ordentligt, så se det som en arbetshypotes.)