NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-24, 15:35
Herr Olof Jonsson i Hede är en av de individer som av eftervärlden kallas Blix, men där jag ännu inte har sett något samtida belägg för detta namn hos honom - men väl för ett par av barnen (åtminstone sonen Hans och den troliga dottern Sara).

Om barnen ärvde namnet från herr Olofs släkt eller om det kommer från hans hustru Ingrid Andersdotter (heller aldrig belagd med namnet Blix), är ännu oklart. I herdaminnet förmodas hustrun Ingrid vara dotter till företrädaren som kyrkoherde i Hede. Mer talar för att hon, liksom sin make, var från Offerdal. Herr Olof var nämligen gift redan 20 år innan han blev pastor i Hede, medan han ännu var kaplan i Offerdal. I september 1622 åtalade herr Oluf Joensson en kvinna som hade kallat hans hustru Ingrid Andersdotter för "en Hore och en Kiaetter thig".

Förtalsmålet gör det sannolikt att hustrun var från trakten. Hade hon kommit från Hede eller Trondheim, så hade Offerdalsborna kunnat anse att hon vore högfärdig eller korkad, men de skulle mycket till för att påstå att en ung prästhustru de inte riktigt kände vore en hora (i dåtida betydelsen) och "kåt tik". Mer troligt att detta rör grannflickan som man grälat med förr, som plötsligt gått och blivit den unge prästens maka, anser jag.

Som jag skrev har vi av kronologiska skäl strukit teorin att "Olof Jonsson i Kapp" skulle vara far till Jon Olofsson i Änge. Så här skrev Olof Holm om ämnet i april i år i Jämtlands lokalhistoriker och släktforskares forum på Facebook, som svar på en kommentar jag skrivit som inleds "Prästfamiljen i Hede bestod av ..." (https://www.facebook.com/groups/106244836070417/posts/4736805073014347/?comment_id=4827477483947105) (länken ska gå att följa utan att vara inloggad på Facebook):
Citera
Att länsmannen Jon Olofsson i Änge, Offerdal, skulle ha varit son till den där "Olof Jonsson i Kapp/Kläppe" som ska ha levt 1593 och varit gift med en dotter till kh. Måns Karlsson i Undersåker, den idén kan du begrava tror jag. Den håller knappast kronologiskt, för Jon fick barn redan på 1570-talet. Dottern Karin, som var g.m. Erik Månsson i Stavre, finns med i Olof Bertilssons kyrkobok, vilket Vincent Lunge [aktiv i samma Facebook-grupp] uppmärksammat mig på. Hon dog 1646 och åldersuppgiften säger att hon var född 1575/76. Sonen Lasse fick tillsammans med sin far arrenderätten till halva Könsta i Offerdals sn år 1599, och då kan han inte gärna ha varit yngre än 20 år. Jons änka Ingeborg Gregersdotter var född 1551/52 enligt åldersuppgiften då hon dog 1645.

Pseudonymen Vincent Lunge kompletterade:
Citera
Jag har också avskrivit Olof Jonsson i "Kapp", som möjlig far till länsmannen i Änge. De två hemmanen i Kläppen (Offerdal) hade under början av 1600-talet Jon Olofsson ingen antydan till intresse i. Han ägde visserligen slåttergodset Högkläppen och det låg under Änge, men det var just bara höglänt slåtteräng.
Det enda Kläppe som skulle kunna återstå i min mening är Marbys Kläppe, som vid tiden tycks ha inbegripit ett flertal tunnland åkermark, betydligt större än snittgården.

Så frågan hur Olof Jonsson eller Ingrid Andersdotter var relaterad till andra Blixar, är ännu obesvarad, som jag ser det.