NULL Skriv ut sidan - SV: Spak / Spaak

Anbytarforum

Titel: SV: Spak / Spaak
Skrivet av: Anders Möller skrivet 2021-10-24, 15:28
Hej Erik,
Visst är det stora luckor i de äldre skriftliga källorna. Just därför är jag försiktig med att dra allt för höga växlar på dessa om de inte går att verifiera i originalkällor. Detta gäller även Erik laxfiskares eventuella ämbeten i Karlstad som fick stadsrättigheter 1584. Enligt vissa källor skulle Erik laxfiskare blivit rådman i Karlstad 1584 dvs samma år som staden fick stadsprivilegier. Man kan nog tvivla på riktigheten på uppgiften att man 1584 väljer att utse en laxfiskare avlönad av kronan och som detta år är verksam i Munkerud ca 60 km norr om den nyligen blivna staden Karlstad med ganska få innevånare.
 
Ur Beskrifning öfver Värmland av Erik Fernow, 1898, sid 313 citerar jag:
Till stadens styrelse sattes 10 rådmän, af hvilka 2:ne efter den tidens vis och bruk årligen valdes till borgmästare. Man har igenfunnit ren ordning på rådmännen alltifrån 1586, och utgjorde dessa följande det första råd i Carlstad. Knut Olsso n och Jon Olsson 1584. Anders Jonsson, Erik Persson, Hans Sprätt, Jon Torstensson, Börje Persson, Jon t Djupdalen, Anders Skomakare och Erik Luth, af hvilka troligen några blifvit valda till borgmästare före 1604, då man sedan på dem finner ren ordning. Stadssekreterare har ock magistraten från början haft, och lär Lars Ersson hafva varit den första. Han lefde 1588.
 
Det finns ingen rådman vid namn Erik Olofsson eller Erik laxfiskare i Fernows uppräkning. Jag har inte klarat att verifiera Fernows uppgifter så det är osäkert om uppgifterna är rätt eller fel.
 
I vilket dokument har du hittat uppgiften om att den gård som Erik laxfiskare fick frihet på 1587 var Västra Deje?? Har själv inte sett något skrivet om Västra Deje kring Erik laxfiskare.
 
Mer specifikt skulle jag vilja veta i vilken volym av Kils häradsrätts dombok du hittat uppgiften om att Erik laxfiskare hade en skattekvarn i Dejeforsen??
Jag har vid tre tillfällen under de senaste tre-fyra åren lusläst alla tillgängliga domböcker för Kils härad från 1602 och fram till slutet av 1600-talet och inte hittat någon uppgift om en kvar i Dejeforsen som hörde till släkten Spaak. Kn det vara något jag missat. Däremot hade Spak’arna kvarnar i Kvarntorpsån i Nedre Ullerud och i Ranån i Ransäter. Kvarnarna var lokaliserade i anslutning till deras smideshammare.
 
Jag har ännu inte hunnit med att djupdyka i Erik Spaak men uppgiften att han var rådman återfinns i följande källor:
 
Svenska adelns ättartaflor av Gabriel Anrep, 1848, sid 663-664 under Adliga ätten Ehrencrantz nr 823
Svensk Slägtkalender 1887 under släkten Spak
Adelsvapen-CD /Adelsvapen-Wiki med källhänvisning Den introducerade svenska adelns ättartavlor, Gustaf Elgenstierna under Gyllenspak nr 901
Anteckningar och minnen ur släkten Spaks historia, Henrik Fredrik Spak, 1900
 
// Anders