NULL Skriv ut sidan - SV: Hageltorn

Anbytarforum

Titel: SV: Hageltorn
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2021-10-24, 10:44
Bingo!!!
Så har nu det DNA-företaget Yfull uppdaterat sitt haplo-Yträd till version 9.05.00. Datumet för senaste uppdatering, 21 oktober 2021.
Den nya gren som bildats kallas hos Yfull för I-BY18297 och hos FTDNA kallas den haplogrupp I-FT159730.
Den är högst sannolikt en Hagetorn/Hagethorn/Hageltorn/Hagelthorn-gren.
Den delas med Lars Johan Nilsson i Västerbotten som anger sin äldsta kända anfader vara Johan Hagetorn, b. ~1648 and d. 1712 i Ungbåtels, Stånga på Gotland.
formed 1200 ybp, TMRCA 350 ybp
https://www.yfull.com/branch-info/I-BY18297/ (https://www.yfull.com/branch-info/I-BY18297/)
Min farmors manlige kusin Gösta Wigsten på raka fädernet anges vara 495 år gammal, medan Lars Johan Nilssons anges vara 207 år gammal.
Tillsammans blir då TMRCA 351 år, avrundat till 350 år.
Det stämmer väldigt bra med de bröder Johan och Israel Hagetorn/Hageltorn som föddes och växte upp på Öland, krigade i Skånska kriget på 1670-talet innan de kom till Gotland som länsmän där de stannade livet ut, med många ättlingar!
Gösta Wigstens och vår gren skulle väl då så fall rimligen vara antingen från Israel Hagthorn eller möjligen från olika söner till Johan Hagthorn?
I haplogruppen en nivå upp i Y-trädet finns hos Yfull även en mer avlägsen träff Bengt-Olof Larsson som anger Kronobergs län och hittills är hans fädernegren beräknad vara 883 år gammal.
SNP-matchen med Lars Johan Nilsson anges vara 46 Delade SNPs och 10 Antagna SNPs, dvs totalt 56 SNPs.
När jag kollar STR-matchen för Gösta Wigstens kit och YF63524 (Lars Johan Nilsson), så ser de nästan lika nära ut som värdet för ett par nära släktingar på min mors sida (2nd cousin 1R, beräknad ålder för deras nya gren, ca 125 år) vilka jag BigY-testat på en helt annan gren!
Jämförda STRs: 543. Skillnader: 8. Avstånd: 0,015.
Värdena för de andra ovan angivna släktingarna på min mors sida (2nd cousin 1R, beräknad ålder för deras nya gren, ca 125 år):
Jämförda STRs: 505. Skillnader: 6. Avstånd: 0,012.
Under fliken för STR-matcher hos Yfull är Gösta Wigstens tredje bästa träff/match Bengt Klintbergs med följande värden:
Jämförda STRs: 463 Skillnader: 17 Avstånd: 0,037 YF80217 Mest avlägsna anfader: Olof Petter Klintberg med okänd far), f.1842 Hellvi d.1926 Hellvi.
Närmaste BigY700-träffen Lars Johan Nilsson (med länsman Johan Hageltorn f ca 1650 på Öland) som äldsta angivna ana) och personer med släktnamnet Hageltorn eller som angett det i sina efternamnslistor dyker upp som autosomala träffar hos Gösta Wigsten, min far Torsten Simander och fler testade på min farmors Lisa Ströms sida!
Lars Johan Nilssons farfars farfars far Petter Isaksson född 04 september 1773 i Linde, Gotlands län skulle faktiskt kunna passa utmärkt som möjlig fader till Wilhelm Petter Mariasson/Löwendahl/Spira, född 1833 i Havdhem, Gotlands län.
Petter Isaksson var sonsonson till länsman Johan Hagetorn/Hageltorn.
Nog pekar väl detta på ett tillräckligt nära släktskap med Hagetorn/Hageltorn, dvs efter den tid i slutet av 1600-talet då de öländska bröderna Johan och Israel Hageltorn efter strider i Skåne kom som länsmän till Gotland?
Hur ska man tolka att den tredje Y-träffen i ordningen för Gösta Wigsten är en Lars Åke Johansson på distans 4 med äldsta ana Hägge f 1505 i Hult, sedan bor den obrutna fädernelinjen kvar där i Lilla Hult, Nottebäcks socken, Uppvidinge härad, Kronobergs län i Småland ända ner till just denne Lars Åke Johansson! Bara en slump eller smått osannolik serendipitet?  (Kan Hagthorn dessutom rent av på något sätt ha med namnet Hägge att göra???)  :P
Israel Hagthorn bodde iaf på Lilla Hulte i Endre och skrev i en bönbok att han kom från Lilla Hulte i Algutsrum på Öland där det faktiskt fanns ett soldattorp med det namnet!
Annars lär bröderna Hagthorns far på Öland ha ägt en gård i Finland och bröderna möjligen ha haft tysk bakgrund på någon gren bakåt!
https://slaktkronika.wordpress.com/om/ (https://slaktkronika.wordpress.com/om/)
Till saken hör att de två autosomala träffarna med namnet Hageltorn, Ulla och Anders Per-Åke, som inte är Hageltorn på raka fädernet, men dock har sin Jöns Hageltorn-anfader, med angivna fadern Måns Persson, född 25 september 1692 i Norra Mellby i just Skåne, där vi annars inte har hittat någon som helst ana. De ser därför också lite intressanta ut i sammanhanget!
Som av en händelse är den näst bästa STR-träffen från just Skåne och Kristianstads län(numera Skåne län) med värdena:
Jämförda STRs: 371 Skillnader: 12  Avstånd: 0,032 YF73505  Mest avlägsna förfader: Jakob Pedersen ca 1612-1694 - Kattatorpet, Vankiva (SE-L).
Bara en slump?  :P
Faktum är dock att den autosomala träffen David Hegethorn också härstammar från dessa länsmän Hageltorn på Gotland, födda på Öland, om än ej heller på raka fädernet!
Även stavningen Hagelthorn förekommer som synes ovan! Gunnel Hagelthorn du har ingen manlig släkting i rakt nedstigande manligt led från Anders Hageltorn som kan göra ett Y-DNAtest?
Kanske någon annan som ser det här härstammar på raka fädernet från denna släkt  som kan göra ett Y-dnatest? ;)