NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-24, 10:27
Tack, Olof!

Citera
Anmärkningsvärt är att en dotter till Lars Månsson Blix i Undersåker, Margareta, fick ett barn med en son till Lars Månsson Blix i Rödön, Måns, men de gifte sig aldrig.

Källan till denna uppgift är "De Blixers Slegte-Register" som Olof nämnde ovan, alltså en anonym genealogisk sammanställning författad i Tröndelag på 1690-talet. Registret brukar tillskrivas Gerhard Schøning (1722-1780). Det ingår nämligen, tillsammans med fyra andra släktregister, i Schønings efterlämnade papper och Olof Holm, som arbetat med materialet, menar att det är Schønings handstil. Det går emellertid att ringa in att registret tillkom under tidigt 1690-tal, det vill säga 30 år innan Schøning föddes. Svårlästa inskanningar och "bruks-transkribering" av registren finns på Simon Ellefsens hemsida (https://nose.dk/GerhardS/).

Uppgifterna i dessa släktregister går, när det gäller norska förhållanden, till stor del att belägga i samtida källor (men uppfattningen om släkten i Sverige bortanför Jämtland är vag). Det finns därför anledning att lita på uppgiften att Margareta Larsdotter Blix från Undersåker, senare gift med kyrkoherden herr Hans Nielsen i Ragunda, fick en utomäktenskaplig dotter Ellen tillsammans med magister Mogens Lauritsen Blix, senare kyrkoherde i Trondheims domkyrka och gift med Öllegård Hansdatter.

Att släktregistrets författare skulle pådyvla kyrkoherden i Trondheim ett utomäktenskapligt barn utan att ha på fötterna, tror jag inte, men samtidigt är Blix-registret en sekundärkälla och jag har ännu inte funnit något som styrker uppgiften (men har ännu inte undersökt Ellen Mogensdatters gren).

Jag tror att ett utomäktenskapligt barn mellan två så väl synliga personer har gett avtryck i fler källor - men det återstår att finna dessa!