NULL Skriv ut sidan - SV: Morup

Anbytarforum

Titel: SV: Morup
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2021-10-23, 16:40
Denna gången fick jag ett förslag från en DNA-testare om denne Lars Nilsson född 1777 i Morup.
När jag såg att han hade halvbrodern Anders född 1760 blev jag än mer nyfiken.

Jag har alltså två förfäder där jag varken vet födelsetid eller plats, vilka jag letat efter i närmare 20 år.

De är
Lars Nilsson född 1777 enl hfl och
garvaren Anders Askling född 1760 enl beräknad ålder från db.

Jag har kollat MÅNGA Lars Nilsson som var födda 1777 eller däromkring, men när det inte går att följa dem i hfl eller med hjälp av bou så är det ju en nästan omöjlig uppgift.
Har man tillgång till databaser över olika områden går det förstås något lättare, men det har tyvärr inte jag.

Och när det gäller garvaren Anders Askling född 1760? så kan han ju ha kallat sig Askling efter sin lärlingstid. Tyvärr känner jag inte till hans patronymikon. Han dyker plötsligt upp i Kungsbacka och gifter sig 1786-12-26 med en änka. De flyttar strax därefter till Voxlöv i Tölö. Anders dog 1797, 37 år gammal enl db.

Lars Nilsson kan möjligen ha varit dräng en tid i Tölö (ev Varla) innan han gifte sig 1814 med Anders Asklings äldsta dotter. Äldste sonen hade dött några år tidigare. Anders änka låg för döden så det blev nog ett hastigt beslut för att "rädda" gården.

Kan du hitta lösningen på mina gamla "surdegar" så vore jag dig evigt tacksam.