NULL Skriv ut sidan - SV: Krabbe af Svaneby

Anbytarforum

Titel: SV: Krabbe af Svaneby
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-10-22, 08:27
Hej Per!

Tack för ditt svar! Det känns verkligen kul att någon läser ens inlägg och om ens funderingar, och ännu roligare är det när någon svarar!

Ett längre tag har jag funderat på hur allt hänger ihop med Olof Ström och Sara Krabbe, som jag hade noterat i Ladugårdslandets mantalslängder och kyrkoböcker i Stockholm. De uppgifter jag hade var att Olofs svärmor hette Anna Hägg och att Olof (eller Sara) hade en systerdotter som hette Anna Hultman (fc 1725 enligt åldersuppgift i två mtl:er). Jag har trott att Sara gifte sig, efter Olofs död, med stockmakare Anders Enberg i Norrtälje och i Vettershage i Länna socken, men så igår fick jag se att det bör ha funnits två Sara Krabbe; en med patronymikonet Jonsdotter (fadder vid dop i Rådmansö sn den 30/9 1697) och en annan som bör ha varit dotter till Lars Jonsson Krabbe på Humlö i Frötuna sn (omnämnd i bouppteckningen efter Jonas Krabbe). Förvirringen har inte underlättats av att det troligen fanns två Olof Ström i Norrtälje i början av 1700-talet. Olof Mårtensson Ström bör ha varit gift med Kerstin Jonsdotter (se Norrtälje födelsebok 6/2 1713 och 29/6 1715). Olof Ström och Sara Krabbes barn Hedvig döptes den 3/12 1715 i Hedvig Eleonora församling i Stockholm. Däremot hade jag inte noterat Olof Ström (inte Olof Mårtensson Ström) och Sara Krabbes son Ingemund född 1706 i Norrtälje! Stort TACK för det!!!

Nu när det börjar klarna lite mer om "stockholmarna" Olof Ströms och Sara Krabbes ursprung ska jag titta mer noggrant i kyrkoböckerna i Norrtälje, Frötuna och Rådmansö socknar (...och Länna socken). Jag misstänker att Anna Hägg och Ingemund Hägg var syskon, men jag har inte hittat något riktigt bevis för det än. Namnet på Sara Krabbes son Ingemund tyder dock på ett släktskap. Andra tecken på släktskap är: 1) Ingemund Hägg var arrendator på Rådmansö kungsgård (Svinnö) innan Anna Häggs make Jonas Larsson blev det, 2) Anna Häggs son (eller styvson?) Lars Jonsson Krabbe flyttade till Humlö och bodde där samtidigt som Ingemund Hägg bodde där, och 3) Anna Häggs barnbarn Axel Ström gifte sig med Ingemund Häggs barnbarns barn Margareta Christina Ankarklo. Jag har börjat skissa på ett schema över släktskapen och jag bifogar det här, men jag vill betona att det bara är en preliminär bild. Fortsättning följer! Det är tex fortfarande oklart för mig huruvida Sara Krabbe (gm Olof Ström) och hennes syskon tillhörde släkten Krabbe af Svaneby (eller om de tog namnet Krabbe utan släktskap med den adliga släkten). :)

Vänliga hälsningar,
Jan