NULL Skriv ut sidan - Dödförklarad sjöman

Anbytarforum

Titel: Dödförklarad sjöman
Skrivet av: Mikael Näslund skrivet 2021-10-20, 12:11
Hej, hoppas att någon har lite tips på hur (eller om) jag kan fortsätta på detta. Min mormors halvbror Yngve Sanfrid Oder (f 20 sep 1897 i Sundsvall) dödförklarades 1950 då ingen hade hört något från honom sedan 1928. Dödförklaringen gjordes av Rådhusrätten i Sundsvall efter begäran av hans tre halvsystrar. Yngve Sanfrid tog värvning i flottan 1914/15 (stationerad i Karlskrona ca ett år), sedan till Stockholm där jag tappar bort honom. I dödförklaringen från 1950 står att han flydde från flottan vilket passar hyfsat bra med hur han omnämns i Svenska Dagbladet sommaren 1918. Då var han inblandad i rågummistölder i flottan, kastade sig genom ett fönster i häktet och simulerade skador så att han kunde komma till sjukhus och sedan smita iväg i sjukhuskläder. Allt enligt SvD. Därefter inget ljud från honom. Dock dyker han upp i Sundsvall i oktober 1928 under bara en timme för att aldrig mer höras av (enligt dödförklaringen 1950). Han säger då att han ska jobba som stewart på ett fartyg som avgår samma dag till något annat land som ej nämns i dödförklaringen.

Så, någon idé hur man kan få fram mer info? jag har hittat en webbplats med bilder från polisen i Stockholm men hittar ingen bild av honom där. Det är kanske bara bilder av dömda. Hade flottan egen rättsskipning 1918?

Finns det någon möjlighet att komma åt besättningslistor från fartyg som avgick från Sundsvall i oktober 1928. Sannolikt är tidpunkten korrekt även om den angavs långt senare (1950). Hans äldsta halvsyster (min mormor) gifter sig nämligen i oktober 1928 så det finns en tidpunkt som är lätt att minnas. Det finns också bilder i ett gammalt fotoalbum från denna tid, men inga namn angivna på de flesta bilderna.

Hur var möjligheterna att använda ett annat namn, vilken koll gjordes av rätt identitet på denna tid? Eftersom han var efterlyst i Sverige så kan han ju ha använt ett annat namn. Hur legitimerade sig sjömännen? Min gissning är att han flydde från häktet och mönstrade på ett fartyg i Stockholm och lämnade Sverige.