NULL Skriv ut sidan - SV: Mats Eriksson. Nybyggare. Torpare på Graninge Bruk, bl.a. enligt 1696 års mantalslängd

Anbytarforum

Titel: SV: Mats Eriksson. Nybyggare. Torpare på Graninge Bruk, bl.a. enligt 1696 års mantalslängd
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2021-10-15, 21:17
Förmyndarna "i Östergraninge" Anders Flemström och Mats Ivarsson [sonson till rubrikens Mats Eriksson] har jag varit inne på i inläggen 2021-08-22, 21:24 och 2021-07-26, 22:08.

Jag är numera övertygad om att dragonen Isak Matsson Östman "ifrån Östergränningen" är son till rubrikens Mats Eriksson, som därför är är farfar till Britta Isaksdotter. Mats Ivarsson och Britta Isaksdotter är därför syskonbarn eller kusiner.

Anders Flemström måste vara den som är f.o. 1715 och som åtminstone fr.o.m. 1744 är smedsdräng på Graninge bruk. Där arbetar också knipsmedsdrängen Mats Isaksson f.o. 1698 i ? [son till Isak Matsson Östman].

Jag vet inte när förmyndarna till Olof Olofsson Åbergs döttrar utses (han är då död sedan 1742-03-05). Hustrun Britta Isaksdotter uppges vara mor till Ingeborg. I fråga om Märta/Märit finns också andra uppgifter, källa?, men de strider mot uppgiften om "fyra små barn" vid 1742 års ting. [Jag har inte hittat uppgifter för någon av dem i födelsebok.]

Förgäves har jag på Internet sökt efter förmyndarreglerna aktuell tid, men bara kommit fram till att de i princip ska skydda ogifta döttrars rättigheter från en eventuell styvfar [min alldeles egna slutsats].

Av en C-uppsats Vt. 2009 av Jacek Salo: "Att vara förmyndare" [avser visserligen 1875-1891] framgår att flera män utan släktskap med de omyndiga utsågs till förmyndare och att  yrkesrelationer och andra informella samband människor emellan var viktiga i valet av förmyndare snarare än släktskap.

Kanske var också så, när Anders Flemström utsågs till förmyndare i fallet "Åberg". Flemström är kanske inte släkt med någon av Olofsdöttrarna.

Domboken 1758 verkar inte vara digitaliserad.