NULL Skriv ut sidan - SV: Söker expert på Lettland/Baltikum

Anbytarforum

Titel: SV: Söker expert på Lettland/Baltikum
Skrivet av: Torbjörn Svensson skrivet 2021-10-12, 12:50
Hjärtligt tack, Lena!
Mannen jag söker fakta kring hette Julius von Gerkan, född 26 oktober 1864 i Neu-Subbath (idag Subate), dåvarande Kurland.
Sedan jag skrev här har jag via Familysearch hittat åtta syskon till honom, men kan ha missat någon eftersom en hel del kyrkoboksblad är illa medfarna.
Julius föräldrar:
Johann Gerkan, senare von Gerkan, född 1811, död 1875 i Neu-Subbath.
Emma, född Wunder, född 1827, död 1870 i Neu-Subbath. Hon födde 1870 sitt nionde barn. Jag vet inte om hon dog i sviterna av förlossningen, jag kan inte tyda dödsorsaken i kyrkoboken.
Johann Gerkan var tidigare gift med Emmas elva år äldre syster, Ottillie Elisabeth. Hon dog dock bara 22 år gammal 1839 i Neu-Subbath. Om paret hann få några barn har jag inte lyckats reda ut.
Johann von Gerkan var utbildad lärare och arbetade som sådan på olika orter. När han blev äldre och när han bodde i Neu-Subbath hade han dock titlarna ritter (riddare) och guvernement-sekreterare. En källa säger att ryska adeln gav honom titeln riddare, men jag har inte fått det bekräftat. Vad en guvernement-sekreterare i Kurland gjorde har jag inte heller kläm på. Vet du?
Åter till Julius von Gerkan. Han ska ha gått realskolan i Mitau (idag Jelgava). När han började arbeta hade han titeln kemist. Om och i så fall var han utbildade sig till kemist vet jag inte. Det troligaste hade varit Polytechnikum i Riga, men där gick han inte.
Julius von Gerkan ska ha börjat arbeta som kemist på ett sockerbruk i ”södra Ryssland” 1882. År 1885 ska han ha börjat som kemist på ”en av Rysslands äldsta gummifabriker”. Med tanke på årtalet och att han troligen bodde i Riga är min gissning att det var J.W Mündels gummifabrik (den stora gummifabriken i Riga, Prowodnik, startade först 1888). Men jag har inte lyckats få det bekräftat.
Julius von Gerkan gifte sig 3 april 1890 med Marie, född Remmers, i Riga (St Petri församling). Jag har hittat hennes föräldrar och syskon. Paret von Gerkan fick sonen Herbert 23 april 1891, han föddes och döptes i Riga.
Jag har funnit adressböcker för Riga på nätet, dock inte för de år Julius von Gerkan troligen bodde där, 1885-1892/93. Går det att finna?
Det finns två relativt berömda von Gerkan, men jag vet inte om Julius är släkt med dem:
Arkeologen Armin von Gerkan, född 30 november 1885 i Neu-Subbath.
Arkitekten Meinhard von Gerkan, född 3 januari 1935 i Riga.
Uj, detta blev ju en hel uppsats! Men om du kan hjälpa mig, eller hänvisa mig vidare, med en eller flera av mina frågor vore jag mer än tacksam.
Behöver du mer information så hör bara av dig.
Hälsningar
Torbjörn