NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-11, 19:27
Kristoffer Andersson i Härnösand? Jo, men det är ju redan diskuterat, bl.a. i ett inlägg av dig 3 augusti. Enda möjligheten är en som var borgare 1628-58 enligt mantalslängder. Han finns i kyrkoräkenskaperna åtminstone 1643 och torde ha dött före 1670 då "hustru Anna, Christopher Anderssons" finns i mantalslängden.

Tack! Det var klargörande.

Jag har avfärdat att Kristoffer Andersson Blix är identisk med Erik Cristophersson Hellbergs far samt uttryckt starkt tvivel kring att han, om han var borgare, höll till i Sverige.

Detta tvivel har varit just tvivel, och med den för mig nya uppgiften att en Kristoffersson Blix var ångermanlänning, ville jag pröva om den ende Kristoffer Blix jag känner i passande ålder, en jamtsk bonde som i norska sekundärkällor sägs ha varit borgare, kan ha varit borgare i Ångermanland, det vill säga Härnöand.

Det kan han inte ha varit. Din uppgift om att det endast fanns en dåtida borgare Christopher Andersson och att han var död senast 1670, gör att jag går från tvivel till visshet. Den jamtske bonden (och förmente borgaren) Kristoffer Andersson Blix var nämligen vid liv 1674, när han i februari utfärdade en obligation.

Tre alternativ återstår därmed:

Skönt att gå från övertygelse till visshet om att det rör sig om två namnar. Johan Kristoffersson Blix hör inte hemma i denna tråd (om vi inte kan fastslå att alternativ 2 är det rätta)!