NULL Skriv ut sidan - SV: Anna (Drake) och Kristoffer Andersson Blix - ekonomisk flykting

Anbytarforum

Titel: SV: Anna (Drake) och Kristoffer Andersson Blix - ekonomisk flykting
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-11, 09:36
Vilka var barnen? Jag vet inte. Det fanns en dragon Johan Kristoffersson Blix som jag har tänkt mig hör hemma här, liksom eventuellt en Nils Kristoffersson på Dvärsätt, men jag inser att det finns en hel del kvar att undersöka. Kanske är det någon som sitter på kunskap om Anna (Drake) och Kristoffer Blix, som vet vilka barn de fick, vad som urholkade parets ekonomi, om han var borgare och i så fall var eller något annat som ger oss en bättre bild av paret ...

När det gäller den jämtländska dragonen Johan Kristoffersson Blix, som jag alltså misstänkte var son till Anna Olofsdotter (Drake) och Kristoffer Andersson Blix, byn Byn (Bye, By) i Rödöns socken, så har jag nu sett i rullorna att han var från Ångermanland. För övrigt den ende soldaten med namnet Blix i Jämtland på 1600-talet som har en registrerad härkomst utanför Jämtland.

Han kanske har sitt ursprung i någon av de Blix-syskon från Undersåker som etablerade sig i Ångermanland på 1500-talet: Peder Månsson Blix i Styrnäs, herr Bengt Månsson Blix sist i Gudmundrå och laxfogden Olof Månsson (ej belagd med namnet Blix) i Sollefteå/Multrå.

Eller också var han son till det par jag förmodade, och de bodde en period i Ångermanland? I ett släktregister från 1700-talet sägs Kristoffer Andersson ha varit borgare, utan angiven plats. Där har jag tänkt att det antingen är fel, eller också var han det i en norsk stad. På 1670-talet flyttade han till Norge, och var då väldigt skuldsatt. Men kanske var han borgare i Härnösand?

OBS att han ändå inte var kan vara far till kyrkoherde Erik Christoffersson Hellberg, som Constantinus har fastslagit ovan:
Citera
Annika: Stort tack för din utförliga beskrivning av källor rörande Christoffer Andersen och Anna Drake i Rödön. Först nu ikväll konstaterar jag att makarna, ännu ogifta sommaren 1651, kan omöjligen bli föräldrar till Erik Christoffersson Hellberg som var student vid trivialskolan i Härnösand åren 1651-1662.  ;D

(Möjligheten att han fick/tog Blix som ett soldatnamn utan relation till övrig Blixar finns också, förstås. Men prel. tror jag att det är mer sannolikt att han på något vis hade en relation till andra Blixar, något jag undersöker i en lång och mycket nördig tråd på Facebook (https://www.facebook.com/groups/106244836070417/posts/4736805073014347/), där jag kartlägger alla fynd av namnet Blix fram till 1700. Går att läsa utan att vara inloggad och är sökbar med Google och andra sökmotorer.)