NULL Skriv ut sidan - Lychous personregister bouppteckning

Anbytarforum

Titel: Lychous personregister bouppteckning
Skrivet av: Eva Wängelin skrivet 2021-10-10, 13:15
En av mina anfäder Kammarskrivare Lars Nyström g.m. Märta Broman. När Märta dör 1768 står hon som änka, men det finns inga uppgifter om när maken dog. enligt mantalslängd så bor fd kammarskrivare Lars Nyström med hustru och en 6 årig son i kvarteret vedbäraren 1755. Jag tycker det är märkligt att det inte finns några uppgifter kring hans död. dödboken 1732-55 finns inte.
I LYCHOUS personregister finns en Lars Nyström, kammarskrivare med daterad bouppteckning 1747/2:468. därefter namnet Catharina Olofsdotter, som väl är efterlevande. Det kan ju inte vara den den Lars Nyström som är far till Per-Olof född 49 eller som är gift med Märta Broman. Lars Nyström och Märta Broman hade en dotter Catharina, vilket skulle kunna indikera att det är ett släktnamn . Även Olof som i Pehr Olof åter kommer ju. Är den Lars Nyström som anges här en far/släkt till vår Lars Nyström? Tyvärr är denna bouppteckning troligen inte digitaliserad.
Jag skulle gärna komma vidare så hur får jag tillgång till den nämnda bouppteckningen? Är det någon mer som stött på denna Kammarskrivare som troligen dog 1747 eller sent 1746?