NULL Skriv ut sidan - SV: Boberg Vallonsläkter på 1600 eller 1700 talet i Sverige?

Anbytarforum

Titel: SV: Boberg Vallonsläkter på 1600 eller 1700 talet i Sverige?
Skrivet av: Berndt Boberg skrivet 2021-10-09, 23:04
Hej Monika Tunviken,


Först vill jag tacka för ert inlägg i detta ämne som är starta av mig.


Ja då har ni ju förmodligen också vetskap om att denna aktuella Lars Boberg och er förfäder Maria Persdotter åtminstone var biologiska föräldrar till sonen Lars Gustaf Boberg f. 1780-08-23 i Dämbol? Men eftersom er förfäder Petter Larsson Söderling hade en annan biologisk far så kan man ju ej lycks med en DNA spårning i mellan dig och mig.


Där råder ju inga tveksam heter om att denna aktuella Lars Boberg avled den 1789-04-01 i Malmköping, jag har också läst information om att denna skall ha varit född år 1734 eller 1738 på en plats i Södermanland, och jag tror ju också mycket starkt på att han var åtminstone släkt till min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs.


Eventuellt så var min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs ursprungligen den Nils Carlsson som var född den 1744-02-29 i Håssebo i Råby-Rönö församling i Södermanland, och denna aktuella Nils Carlsson har jag ej ännu lyckats med att hitta någon information om efter datumet  den 1764-03-29 då denna var i snickarlära hos snickarmästare Sven Smedberg i Nyköping, och dessutom så hade denna aktuella Nils Carlsson en äldre bror med namnet Lars Carlsson som var född innan den 1738-07-16 i Håssebo i Råby-Rönö i församling i Södermanland, och denne påstås ha varit snickardräng så pass sent som datumet den 1758-11-05, och jämför man denna aktuella Lars Carlsson cirka födelse tidpunkt så stämmer det nästan exakt med ålder på den aktuella Lars Boberg som avled den 1789-04-01 i Malmköping? Så hittills är detta mitt huvudspår angående var min förfäder Nils Boberg ursprungligen härstammade ifrån, och ingen har hittills till hundra procent säkerhet kunnat informera mig om jag har fel eller rätt angående detta aktuella huvudspår?


Angående ert aktuella Söderlingssläkt handskrivna brevet cirka år 1890-1900 så är detta av mycket stort intresse för mig också, mycket för mig tyder ju på att detta eventuellt kunde vara barn eller barnbarn till den aktuella Lars Boberg som blev förmögna i USA på 1800 talet? Och min förfäder Nils Boberg hade en son med namnet Carl Magnus Boberg f. 1770-12-09 i Bronäs, och denna har jag ej hittat någon säker information om efter åtminstone år 1783, men han finns ej med antecknad på bouppteckningen över sin avlidna biologiska far, så mycket tyder ju på att han eventuellt var åtminstone avliden innan dess? Jag är åtminstone hundra procent säker på att ingen annan som härstammar ifrån min förfäder Nils Boberg har blivit förmögna i USA på 1800 talet.


Jag skulle vara mycket tacksam om ni vill kontakta mig via mejl till min e-postadress: berndt.boberg@outlook.com     angående mer detaljerad information om ert aktuella Söderlingssläkt handskrivna brevet cirka år 1890-1900, för som jag ser detta så kan här finnas en mycket god möjlighet att få fram ytterligare information som eventuellt kan till hundra procent säkerställa den ursprungliga identiteten på den aktuell Lars Boberg och min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs? Dessutom har jag ju ytterligare med information som jag kan informera er om angående den aktuella Lars Boberg och min förfäder Nils Boberg ifrån Bronäs.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg