NULL Skriv ut sidan - SV: Boberg Vallonsläkter på 1600 eller 1700 talet i Sverige?

Anbytarforum

Titel: SV: Boberg Vallonsläkter på 1600 eller 1700 talet i Sverige?
Skrivet av: Monika Törnblom Tunviken skrivet 2021-10-09, 16:34
Hej
jag är glad att jag hittat era inlägg om Lars Boberg och Nils Boberg. Jag har bara hittat Lars i kyrkoböckerna från tiden han bodde i Tolos och Dämbol i Bettna socken och ingenting om tiden innan. Jag vet att han var gift med Hedvig Bromberg och därefter med Maria Persdotter. Maria var mor till min farfars farfars far Petter Larsson Söderling född 1755 i Björkvik.


Jag har heller inte hittat Lars Bobergs födelsort, bara hans födelseår antingen 1734 eller 1738. Ej heller något om hans föräldrar och eventuella syskon.


Jag har förgäves försökt hitta två bröder Boberg  i kyrkoböckerna som runt 1814 skulle vara helt unga och emigrerat till Amerika för att undslippa kriget i Sverige runt 1814. Uppgift om dessa två emigrerade bröder har jag från ett handskrivet brev i Söderlingssläkten där det berättas om två Bobergsbröder som flyttade till Amerika och gjorde sig en förmögenhet. Brevet är skrivet runt 1890-1900.


Om det är riktigt att Lars och Nils var bröder så har jag kanske kanske kommit gåtan lite närmare, men jag har hittills förgäves hittat dessa Bobergsbröder i kyrkoböckerna. Har ni några tankar om detta?


Bästa hälsningar
Monika Tunviken