NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-07, 22:29
Tack för mer kött på benen om paret i Falun!

Vad beträffar Maria Olofsdotter (Blix) dödsår 1717, så är jag lite extra nyfiken på var den uppgiften är hämtad, i och med att hon är min anmoder (genom dottern Elisabet Drake, gift till Myssjö).

Nu tillbaka till Nils Önesson Drake. Som jag tidigare skrev, var han ca 30 år när han år 1689 värvades som soldat i Sörby, Ås socken. Jag tror att han innan dess var bonde i byn Östersem i samma socken. En sådan har funnits. Vi hittar Nills Öndeson i Seem som bonde på en gård på 1⅓ tunnland i en förteckning över bönder som betygas wara så uthfattige och oförmögne, at dee intet förmå uthgöra 1688 åhrs rijkzdags bewillningh, förordsakat af många oåår och misswexter, och dee för sädeskorn och födhan förythrat all sin ringa ägendom, och hafwa allenast legoboskap. Så att intet kan wäntas at dee blifwa mechtige någon rest betalla, uthan befruchtes meera blifwa skyldige, om änskönt dee skulle blifwa besådde, och niutha godh åhrswexst, se den transkriberade domboken för Rödöns tingslag (http://fornskrift.se/wp-content/uploads/2020/12/R%C3%B6d%C3%B6ns-tingslags-dombok-1649-1700-1.pdf), sid 200 f

Det var för sin fattigdoms skull han skrev sig som soldat. Han kunde inte behålla sin gård. Vid vårtinget 1693, sid 282, samma domboksversion som ovan, besvärar sig Erich Gelofson i Looke och Låchne sochn över Nills Öndeson i Österseem i så måtto at han 1689 månde sitt hemman ib:m af 1 ⅓ tunlandh sällia såsom skatte för 25 dahl. silf:rm:t. Erik hade sedan, i god tro, sålt detta hemman till en annan man. Det visade sig att Nils hade såldt dhet han intet ägde, för endast en tredjedel av gården var fri skattejord. Större delen var i jordeboken registrerat som kronojord. Nils fick betala tillbaka 2/3 af opburne penningar, men i och med att han själv inte visste hur det låg till, så slipper han böta för ohemult sälliande. En klen tröst för den fattige dragonen ...

Genom andra domboksnotiser vet vi att Nils Önnessons företrädare på gården i Östersem hette Önne Eskilsson. I målet om olaglig försäljning av kronojord, framgår att gården tillhört Nils Önnessons salig far, som jag utgår från är identisk med denne Östen Eskilsson.

Kan Önne Eskilsson i Östersem eller hans hustru på något vis gå att koppla till Drakarna, eller får vi parkera Nils Önnesson Drake bland de personer som bar namnet utan att vi kan visa att de var ättlingar till herr Peder Andersson i Brunflo och hustru Anna Olofsdotter?