NULL Skriv ut sidan - Sven Carlsson Ledin f 1780

Anbytarforum

Titel: Sven Carlsson Ledin f 1780
Skrivet av: Leo Rönnberg skrivet 2021-10-07, 14:58
Hej,

Sven Carlsson Ledin föddes enligt andra socknars hfl i Levene år 1780. Födelseåret är under hans levnad oförändrat men det exakta datumet skrivs aldrig. Se Stora Mellby AI:2 sid 92 m m.

Problemet är att det föds två Sven Carlsson i Levene 1780.

Sven1: 1780-02-17, föräldrar Carl Svensson och Annika Nilsdotter.

Sven2: 1780-05-06, föräldrar Carl Jonasson och Kerstin Jansdotter.

Jag finner ingen av dem i hfl trots att hfl existerar. Nästa steg var att leta efter bouppteckningar. För Sven1:s föräldrar fann jag inga. För Sven2 fann jag dock faderns bouppteckning från 1812. Han har två myndiga söner (och två döttrar), men inga av dem nämns vid namn... Endast änkan signerar bouppteckningen. Jag hittar dem inte i hfl.

Nästa steg var då att analysera dopvittnen för Sven Ledins barn. Ett ständigt dopvittne är Kerstin Carlsdotter, som bor i samma gård som Sven i Stora Mellby, nämligen Borg. Det finns bara en Kerstin Carlsdotter i Borg (Stora Mellby AI:2 sid 84) och hon anges vara född i Långared 1763-(08-03?). Ingen Kerstin Carlsdotter föds i Långared det datumet eller omkring det året.

Sven Ledin gifter sig i Hålanda 1801-04-09. Hfl saknas. Han bor fr o m samma år i Borg (Stora Mellby AI:2 sid 92) med sin familj.

Jag vet inte vad mer jag kan göra för att avgöra om Sven Ledin är Sven1 eller Sven2. Jag har även bläddrat igenom Levenes fb 1775 - 1785 för att hitta en Kerstin Carlsdotter, men icke.