NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-06, 22:29
... madam Maria Drake, boende i Kopparberget, gift med ”konstsnidaren Hans Mason Höllbohm”.  (se Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv AI:46 s.105r).
[Efter de båda sistnämnda finns en bouppteckning från 1735 (Falu rådhusrätt och magistrat F2:4 s. 92)].

Tack, det var ett för mig okänt par och bra att veta så att jag inte av misstag kopplar samman Maria Drake med den avlägsna fränden i Falun, Göran Jonsson Drake (Faluns stadssekreterare som var från Hudiksvall).

Är Maria alltså ytterligare en dotter till herr Henrrik Drake i Hede och hans Maria Olofsdotter (Blix)? (Har inte möjlighet att kolla de källor du refererar till, tyvärr.)

Att det fanns en ättling till den dotter som dog på 1690-talet och var gift med bruksbokhållare Carl Höök, visste jag inte. Inte heller att Hööks hustru hette Helena, så tack! (Däremot kände jag till att det fanns en Henriksdotter gift Höök, vilket jag förstått av Erik J. Bergströms "Bruksanvisning: Ljusnedals bruk och dess torpare genom 200 år" (sidan 12).

Spännande med Magnus Drake, som förblivit så okänd, samtidigt som han har satt spår i källorna! Jag håller på att även Hanebo-Magnus är samma individ.

Jag har tänkt mig Drakarna som förhållandevis väl kartlagda, ändå dyker det ofta upp nya individer som vi lyckas placera in i släkten. Fascinerande.