NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2021-10-05, 07:48
Constantinus!
Uppgifter från bouppteckningen och arvskiftet efter Christina Flodalin påträffas vid Hede ting i mars 1731 § 6 (Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv AI:52a s. 132v >).
Noteringen om ”halfbroderen Olaus Bogberg” gjorde mig brydd redan 1990, men torde väl vara en felskrivning för Olaus Klingberg.

Som Per S. anger så verkar Magnus D. i Gävle hänga lite i luften och att frånfället skedde där tycks vara en tillfällighet. Åtminstone har jag inte kunnat påträffa honom mantalslängderna för staden.

De två namnarna Magnus Drake, den ene från Hede och den andre bosatt i Segersta, förefaller vara en och samma person. Den sistnämnde är också han avliden senast 1731. Sockenskrivaren Magnus Drakes änka är nämligen upptagen i 1732 års mantalslängd [längst ner till höger] (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005650_00081#?c=&m=&s=&cv=80&xywh=2646%2C2639%2C2308%2C1628) .
Hon gifter om sig 1733 i Segersta med soldaten Hans Tomasson Svala, vilken sedermera uppges styvfar till sockenskrivaren Olof Drake i Bäckänge (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032040_00077#?c=&m=&s=&cv=76&xywh=-335%2C-315%2C4508%2C2755).

På Hede ting 13/3 1725 kärar läns- och riksdagsmannen Johan Lund, på vägnar av Johan Hök mot pastor Drake och samtliga hans arvingar angående sitt arv efter modern och mormodern. Där nämns  bland övriga arvingar komminister Esten Hamberg på sin hustrus vägnar och studiosus Hindrik Drake i Uppsala, men också madam Maria Drake, boende i Kopparberget, gift med ”konstsnidaren Hans Mason Höllbohm”.  (se Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv AI:46 s.105r).
[Efter de båda sistnämnda finns en bouppteckning från 1735 (Falu rådhusrätt och magistrat F2:4 s. 92)].
Vem var då Johan Hök (eller riktigare Höök) ?
Här får jag erkänna en stor tveksamhet att lämna upplysningar av den anledningen, att jag trots intensivt sökande f.n. ännu inte påträffat källan bland mina excerpter. Dock, Johan påträffar jag första gången i Frösö trivialskolas matrikel läsåret 1707-1708 (även hans halvbröder Daniel och Magnus). Fadern Carl Höök var vederbörlig tid kassör vid Ljusnedals bruk och modern var Helena Drake.