NULL Skriv ut sidan - SV: Brott och straff

Anbytarforum

Titel: SV: Brott och straff
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-10-04, 09:54
Hej igen,

Jag kan inte låta bli att berätta om ytterligare en detalj angående de två paren som begick "dubbelt hor" (se mina tidigare inlägg i det här diskussionsämnet).

Lars Larsson i Hasta i Götlunda socken och soldaten Petter Hast ankom till arresten i Örebro slott den 11/7 1765, så brotten misstänker jag bör ha begåtts högst ett år tidigare. (Jag vore tacksam för rättelse eller bekräftelse!) Lars Larssons son Daniel var då 11 år gammal.

Den 21/12 1764, dvs knappt sju månader tidigare, blev Eric Olsson i Norra Lunger i Götlunda socken "slagen till döds af bagaren Schultz i Arboga" enligt Götlunda dödbok (begravd 10/2 1765):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0000575_00072#?c=&m=&s=&cv=71&xywh=357%2C-70%2C5804%2C2753
Eric Olssons dotter Elsa var då 6 år gammal.

Lars Larssons son Daniel och Eric Olssons dotter Elsa kom sedan att gifta sig med varandra och de levde sina liv som par i Hasta i Götlunda socken.

Om någon har mer information om, eller tankar kring, dynamiken till händelserna skulle det vara roligt att få ta del av dem.

Den bifogade kartan visar de geografiska förhållandena mellan (Norra) Lunger, Hasta, Götlunda och Arboga.

Vänliga hälsningar,
Jan