NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-03, 21:52
Tack för dessa klargöranden, som indirekt även blev en påminnelse om att Lars Olofsson Drake redan har undersökts! (Det börjar bli väldigt många individer att hålla isär nu.)

Intressant med de två Lars Drake i samma kompani! Att Lars O. Drake bytte namn 1707 kan säkert delvis förklaras av att det fanns en samtida Lars S. Drake (som jag - inom parentes sagt - inte kan placera in i Drakfamiljen, men som jag tror kan höra hemma där).

Det blir den här typen av missförstånd med två namnar! I Kapten Ulfsparres kompani på 1680-talet fick korpral Erik Eriksson Drake och hans systerson korpral Erik Olofsson Drake båda ha kvar namnet Drake, med följden att det ofta blir otydligt vem som avses. Det senaste exemplet jag stött på är i Sunne tingslags domboksprotokoll 1649–1690 (http://fornskrift.se/wp-content/uploads/2021/09/Sunne-domb-1649-1690.pdf), vars transkriberade version publicerats nu i veckan (!). Från tinget i maj 1685:
Corporalen Erick Drake angaf Swän Larsson i Tann hafwa caverat för sin mågh Hemming Eekeström, som resterade på ett hästekööp, nembligen tålff daler silf:rmyntt: begärandes att han må dem betala, emedan som Hemming haar rest bortt till Norie. Swän Larsson bekänner honom säija deth Hemming war sig skyldig sex stycken sex dalers plåtar för een häst, men aldrig begärtt löffte af sigh derföre, och fast mindre derföre löfftatt. Corporalen oppwiste een attest daterat d. 3 aprill 1684, gifwen aff Joon Persson i Såhlberg, corporalen Erich Ersson Drake och hustru Ingri Ersdotter i Öfwerbyen, att Swän låfwatt på Gregori marknad 1684 hålla sitt löffte för Hemming, och derpå rächt honom handan, huar emoth Swän exciperade och föregaf sigh då allenast låfwa honom ett lass staar, och därpå gifvit honom sin hand men aldrig gått i löffte för bemälte tolf dal. s:rm:tt.

Så wijda Swän Larsson nekar aldeles sigh gått i löffte för sin måg Hemming Ekeström för tolff daler silf:rmynt, och corporalen Erich Drake honom dertill binda med wittnen som icke  tillstädes äre; altså måste saken denne gången differeras.


Det står alltså inte vilken av korpralerna målet gäller, men i och med att det talas om en attest från Erik E. Drake, kan vi utesluta honom och inser att det är Erik O. Drake som kräver full betalning för en såld häst.

I detta mål nämns även en Ingrid Eriksdotter i Överyn som jag inte har koll på. Att hon attesterar bör innebära att hon är myndig, det vill säga änka. Och en änka Eriksdotter i Överbyn får mig att tro att vi kan ha funnit ännu ett barn till länsmannen Erik Pedersson (Drake) och hans hustru Elisabet Pedersdotter, en dotter som i så fall antingen redan var utflugen 1645 (som Erik O. Drakes mamma Margareta Eriksdotter) eller som var under 15 år (som Erik E. Drake), i och med att hon inte nämns i koppskattelängden. (Se detta inlägg från 28 juli 2021 (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1592050#msg1592050), om koppskattelängden som källa till kunskap om denna familj.)

Nu återstår endast Nils Önnesson Drake av de militära Drakarna på 1600-talet. De militära Drakarna utanför landskapet vågar jag inte ens ge mig in på, men några norrländska båtsmän kan mycket väl ha koppling till samma släkt.

Jag vill även presentera ytterligare någon Drake som jag har stött på, samt - välbehövligt även för min egen förståelse - rita en förhoppningsvis begriplig presentation av hur jag menar att de olika Drakarna hänger ihop.

Därefter anser jag att jag har gjort vad Constantinus bad mig om i ett privat meddelande i somras, när han vänligt uppmanade mig att:
Citera
... bidra med vad du hittills känner till om din anfader Olof Erikssons (belagd med Drake?) föräldrar i denna tråd