NULL Skriv ut sidan - Måns Nilsson Drake

Anbytarforum

Titel: Måns Nilsson Drake
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-03, 14:52
Under rubriken "Den elfte Draken (https://forum.rotter.se/index.php?topic=137496.msg1594663#msg1594663)" skrev jag den 26 augusti i år att prostparet i Brunflo, herr Olof Pedersson Drake med hustru Anna Roaldsdotter, hade elva barn, men att endast tio är kända. Identiteten på denna elfte Drake är alltså okänd, men jag gav förslag på ett par Drakar i passande ålder som vi inte vet så mycket om. En var ryttaren Måns Drache i Alsen:
Citera
Det finns ett par "oidentifierade jämtländska Drakar" i lämplig ålder, där någon skulle kunna vara identisk med Den elfte Draken. En ryttare "Måns Drache" i Alsen döper sonen Nils den 30 november 1662 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0036021_00116). Kanske kan vi kan hitta mer om honom i GMR (men jag är rätt skral på att forska om militärer).

Honom kan vi nu stryka från listan, eftersom han, enligt registret Jämtländska fältjägare 1645–1901, hette Måns Nilsson Drake. Farsnamnet gör det troligt att sonen Nils, döpt 1662, var en av Måns Drakes äldsta söner. På det antagandet bygger jag ännu ett antagande, nämligen att Måns var född på 1630-talet. (Den förmodade födelsetiden bygger alltså på en svajig grund.)

Enligt Jämtländska fältjägare 1645–1901 var Måns Nilsson Drake aktiv som ryttare under en kort period, åren 1662-1665, varefter han tog avsked. Han ska ha varit placerad i rusthåll 120 i Brunflo tingslag/socken. Den senare uppgiften kan stämma trots att sonen Nils döptes i Alsen, men tyvärr hittar jag inte källan till att Måns Nilsson Drake ska ha varit ryttare under denna period. Det kanske det finns någon annan som gör?

Så här pass tidigt var tilldelade soldatnamn ovanliga och i rullorna står de flesta soldater endast med ett patronymikon. Att Måns Nilsson Drake står som just Drake (bland annat i dopnotisen som jag ju har funnit) gör det troligt att han tillhörde en Drak-släkt. Men kanske inte den jämtländska? Det finns en samtidig Håkan Nilsson Drake som uppges ha varit smålänning. Möjligen kan Måns ha varit hans bror?

Mer än så har jag inte om Måns Nilsson Drake, men bara att kunna stryka honom som "den elfte Draken" är ett litet steg mot en mer korrekt bild av släkten Drake!