NULL Skriv ut sidan - SV: X-match på en men inte på den andra

Anbytarforum

Titel: SV: X-match på en men inte på den andra
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-10-03, 11:33
Hej Åsa,

Hoppas du har lyckats reda ut släktskapet, men jag försöker mig ändå på ett svar.

Utefter informationen om att längsta blocket/segmentet är 11 cM och på kromosom X finns (ett?) segment om 7,24 cM, så drar jag slutsatsen att du och kvinnan har gemensamt DNA på fler än 6 segment. Kan det stämma? Eftersom 7,24 cM är ett ganska kort DNA-segment finns möjligheten att det funna gemensamma DNA:t på kromosom X är en "falsk positiviet". Om det inte är en falsk positivitet så resonerar du helt rätt enligt min bedömning. Du bör alltså kunna hitta gemensamma anor, på din mammas sida, både på hennes pappas sida och på hennes mammas sida. Det som talar för det är att du har mer gemensamt DNA med kvinnan (51 cM) än med hennes pappa (49 cM), men skillnaden är så liten att den troligen faller inom felmarginalen. Det som talar emot ovanstående tolkning är att din morbror har mer gemensamt DNA med kvinnans pappa (77 cM) än med kvinnan (66 cM). Både skillnaden och själva värdena är högre vid analys av din morbrors DNA än vid analys av ditt DNA, och det bör betyda att din morbrors värden är mer pålitliga. Detta gör att min gissning blir att du och din morbror är släkt med kvinnan på hennes pappas sida, men inte på hennes mammas sida.

Min brasklapp blir: den indirekta uppgiften om att du och kvinnan tycks ha många små segment gemensamt DNA (jfr min tolkning ovan) kan ändå tyda på att ni har gemensamma anor både på mammans och på pappans sida (både dina och hennes föräldrar, eller bara hennes föräldrar).

Tyvärr går det inte att ge ett enkelt svar! Hoppas att jag inte har rört till allt för mycket! 77 cM är ganska mycket gemensamt DNA och förhoppningsvis kan ni, med hjälp av traditionell släktforskning, hitta gemensamma anor inte alltför många generationer bakåt. Lycka till!

Vänliga hälsningar,
Jan