NULL Skriv ut sidan - SV: Öbrink

Anbytarforum

Titel: SV: Öbrink
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-10-02, 13:18
Hej igen!

Jag önskar återkomma till diskussionen om släktnamnet Öbrinks ursprung och orten Ambricka, som bör ligga drygt 1 km söder om Älvkarleö.

Uppgifter i Älvkarleby hfl AI:4 (1774-1785) och Ambricka (sida 109) tolkar jag som om skogvaktare Johan Bonnevier, född 1735, flyttade till Ambricka med sin familj ca 1780. Det tycks inte ha flyttat in i en bostad där en tidigare skogvaktare bodde. Johan Bonnevier bör ha varit Lars Larsson Bonnevier och Catharina Larsdotter Öbrinks barn fött 25/12 1735 vid Öns bruk. Det finns alltså en koppling mellan släktnamnet Öbrink och orten Ambricka, men ganska många år efter det att släktnamnet dyker upp första gångerna i skrivna och bevarade dokument (1726/1727).

Länk till hfl:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0002897_00123#?c=&m=&s=&cv=122&xywh=517%2C-176%2C5733%2C2476

I ett tidigare inlägg skrev jag om SAOB:s beskrivning av ordet "brink", men om man istället läser på SAOB:s hemsida om ordet "bräcka" står där (om jag tolkar texten rätt) att synonymer till bräcka är brink, brick och bricka. Beskrivningen av ordet "bräcka" är, förutom brant backe eller sluttning, både strandbädd och "kring nedre Dalälfven (under formen brick) äfv. benämning på de af svämlera bestående små vallformiga upphöjningar som älfven afsatt på holmar o. stränder". Om man tittar på dagens kartor ser man att det tycks vara en sankmark mellan orten Ambricka och Dalälven (se bifogad bild). Det tycks mig troligt att ortnamnets slutled -bricka har något att göra med denna lera snarare än med en sluttning. Vad dess förled Am- kan betyda har jag inte lyckats lista ut. I anslutning till ordet "bräcka" står också följande i SAOB: "BRICK-LERA. af befolkningen i trakten, stundom äfv. af geologer, använd benämning på den svämlera som Dalälfven afsatt på holmar o. stränder inom sitt nedre lopp".

Länk till "bräcka" i SAOB:
https://www.saob.se/artikel/?unik=B_4445-0001.WD56&pz=3

Kopplingen mellan Catharina Öbrinks son Johan och Ambricka behöver naturligtvis inte betyda att släktnamnet Öbrinks ursprung har något med orten Ambricka att göra, men informationen om ordet "bräcka" i SAOB öppnar i alla fall för en ny möjlig tolkning: att "brink" i släktnamnet Öbrink kan ha något att göra med de små upphöjningarna, bestående av svämlera, på stränderna och på öarna i närheten av Älvkarleö, snarare än med en sluttning. En annan tanke jag har haft är huruvida personer kan ha blivit mantalsförda vid bruket eftersom de jobbade där, även om de bodde på en annan plats (i närheten, tex Ambricka). Kan det hända att syskonen bodde i och växte upp i Ambricka trots att deras pappa Lorents Jansson var mantalsförd vid Öns bruk?

Vänliga hälsningar,
Jan