NULL Skriv ut sidan - Jakob Mattiesson Drake

Anbytarforum

Titel: Jakob Mattiesson Drake
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-09-29, 09:05
I samma kompani som dragonen Elias Mickelsson Drake, Majorens kompani (Hammerdal) fanns under åren 1681-1692, det vill säga vid samma tid, en dragon Jakob Mattiesson Drake. Som Karl Göran skrev, uppges han i en mönsterrulla vara född i Stockholm, medan en senare rulla anger att han var född i Uppland.

Båda uppgifterna kan stämma. Gränsen mellan Uppland och Södermanland gick redan på 1600-talet vid Slussen, så större delen av den tidens Stockholm låg i Uppland. Samtidigt är den oprecisa uppgiften Uppland lite konstig om han verkligen var född i huvudstaden, så jag gissar att han inte var född i själva Stockholm, men i dess närhet.

Var Jakobs namn Drake ett släktnamn eller ett rent tilldelat soldatnamn? Det vet jag inte. Jag skrev att förekomsten av ett namn på två dragoner i samma kompani indikerade att namnet inte var tilldelat och här finns ju Jakob och Elias i Majorens kompani. Men Elias kom dit senare, 1684, och även om han tog namnet för att han hade "Drakar i släkten", kan Jakob ha fått namnet 1681 som ett soldatnamn.

Fast med tanke på att det kryllade av Drakar i Stockholmstrakten vars relation till Drakarna vi skriver om här, ättlingarna till herr Peder Andersson och hustru Anna Olofsdotter i Brunflo, inte gått att påvisa, är det fullt möjligt att även Jakob Mattsson tog namnet Drake för att det fanns i hans familj. Vi får därmed hålla ögonen öppna efter någon Mats (Drake) eller N.N. (Drake) gift med en Mats i Stockholm ...