NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2012-11-21, 19:57
Hej!
Jag hittade just något intressant. En anans syskonbarnbarn, Anders Lind, föddes 8/6 1877 i Trönö, och dog enligt församlingsbok Trönö AII:1 1901-1910 sid 223 den 9/11 1901. Dock finns han inte i Trönö dödbok (i alla fall inte 1901), utan det jag fann var följande anteckning i församlingsboken: Den 9 Nov. 1901 spårlöst försvunnen, med all säkerhet ihjälslagen vid Bråtgrind i Norrala.
 
Vad kan detta vara? Jag googlade på Bråtgrind och fick en hänvisning till Kungliga Bibliotekets Digitaliserade svenska dagstidningar, men tyvärr misslyckades min sökning - jag fick inte fram något. Men i det lilla jag kunde utläsa på Googles hänvisning så ska där stå något om Det utröntes att lördagen den U dennes pä kvällen starka nödrop hörts från Bråtgrinden, en enslig ocb dyster skogsbacke, som Liad bör ba passerat Ropen .... Kan de ha något att göra med Anders Lind? Det låter så - det där Liad kan ju vara Lind. Vet någon vad som hände med honom? Det är ju inte sååå länge sedan - 1901. Kan det vara möjligt att han aldrig återfanns?
 
Hälsningar,
Gunilla