NULL Skriv ut sidan - SV: de Montmorency

Anbytarforum

Titel: SV: de Montmorency
Skrivet av: Madeleine Axberg skrivet 2021-09-28, 15:16
Tack!

Ja Jennys födelsedatum är 27 oktober 1854. Hon är född i Ljungby i Kalmar län. Födelsedatumet ändrades till 24 oktober Arby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00017/A I/6 och länet angavs till Kronoberg när hon flyttade åter till Sverige 1902. Jag har Jenny hela vägen från födseln till när hon utvandrar från Katarina, Stockholm till "Amerika" 27 augusti 1884 (2 september enligt Poliskammaren i Malmös utvandringslistor) och sedan från det hon kommer åter till Sverige november 1902 till det att hon dör. Men jag vet ingenting om henne när hon är i USA mer än att hon gifter sig med Charles och får två döttrar födda i Brooklyn, New York.

Jag har Charles och Jennys vigselbevis i original. Jag noterar att uppgiften om Charles far inte är densamma i FamilySearch som i vigselbeviset. I vigselbeviset anges han heta Philip, vilket är troligare än Phela.

Jag har också ett dokument "Certificate of Naturalization" för Charles utfärdat 12 september 1900. I detta finns en handskriven hänvisning Vol 216, Page 170. Jag vet inte om detta kan ge någon mer ledtråd men enligt dokumentet ska den som fått medborgarskap ha lämnat bevis att de är värdiga medborgare. Dock vet jag inte hur man söker rätt på detta.

Jag har även dokumentet där Charles får svenskt medborgarskap 1905, där anges att han är född i Sveriges av franska föräldrar. Men jag har inte hittat honom i Sverige och jag vet inte särskilt mycket om hans tid i USA mer än det jag skrivit tidigare.