NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014
Skrivet av: Lars-Erik Almberg skrivet 2011-11-16, 21:05
Tack igen Urban!
Jag har inget känt åkerortsnamn i Hamrånge. Namnet Agerman har jag tidigare lagt upp under övriga släkter här på Anbytarforum dock utan att ha kommit något längre där. Min forskning och sökning på ager, åker finns också omnämnd under Mattias Agerman i din sammanställning Familjer i Norrala.  
Huvudlinjen i min forskning är dock fortfarande att söka hitta rätt ort i Västmanland eller eventuellt Gästrikland eftersom Mattheus är examinerad från Uppsala univ. 1675 som Westmannus och också dessförinnan finns med namnet Agerman i Västerås gymnasiematrikel, men inte i trivialskolans. Kopplingen till Norrala och dottern Catharinas fadderbesök hör nog i första hand ihop med att familjen hade varit bosatt i Söderhamn under faderns borgmästartid men också hennes mödrasida (Warg) snarare än faderssidan (Agerman). Hennes morfar var tullnär, senare kronobefallningsman Nils Larsson Warg och född i Söderhamn enl. Broman i Glysisvallur och morfarsfar borgmästare i Söderhamn Lars Nilsson Warg från Vansätter, Söderala sn.
Jag tar gärna emot synpunkter och tips från alla beträffande bröderna Agerman men kanske lämpligast  under rubriken Övriga släkter-A, Agerman.
Hälsningar
/Lars-Erik