NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2014
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2011-11-16, 18:20
Mattheus Petri Agerman har jag stött på flera gånger i domboksprotokollen från tingen i Norrala häradsrätt, men han uppträder där enbart i sin befattning som vice borgmästare. Jag kan inte påminna mig att där fanns några ledtrådar som skulle kunna vara till hjälp i en undersökning om hans ursprung, tyvärr.
 
Namnet Hambraeus är för Norralas del taget från just byn Hamre, men din tanke om en möjlig koppling till Hamrånge socken i Gästrikland tycker jag var helt rätt – detta sockennamn mycket väl skulle kunna ligga till grund för ett namn som Hambraeus. (Och här får jag nöjet att rätta mig själv: I inlägget ovan skrev jag att det har funnits fler personer med Hambraeus-namnet från Norrala. Det syftar dock enbart på byggmästaren Per Andersson Hambraeus och släkten Hambraeus från Norrala. De andra är personer i Hälsingland med namnet Hambraeus vilka jag hade noterat i samband med att jag gått igenom domböcker och mantalslängder för olika delar av Hälsingland och som jag lade till i efterhand. Om dessa tagit sitt namn från byn Hamre i Norrala vet jag alltså inte.)
 
Namnet Agerman är, som du ju vet, inte till stor hjälp i sammanhanget. Om förleden är latinets ’ager’ (åker) skulle det kunna syfta på en ort Åkre, Åkern eller liknande; man kan jämföra med den släkt Åkerman som härstammar från Åkerby i Uppland. Men det är tillräckligt ospecifikt för att man skulle kunna utesluta att namnet syftar på att han var bondson. Finns något »åkerortnamn» i Hamrånge, vad du känner till?
 
Hälsningar
 
Urban