NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-09-27, 21:58
CS:s register för Jämtland är dessvärre behäftat med otaliga felaktigheter.

Tack, jag vet. Trist! Trots bristerna har jag ofta nytta av att använda CS för att grovt sålla fram individer, som sedan kan eftersökas i militära rullor, kyrkoarkiv och domböcker ... Här är det bara att tacka och ta emot för att du redan letat upp grund-information om flera av dessa mystiska Drakar!

När det gäller Anders Andersson Drake, så har jag sett att han var dragon i Galhammar, Berg, och att hans dotter Lisbeta, f. 1686, dog i Revsund 1697. Min hypotes är att han är identisk med sonen till Anders Andersson och hans hustru Sigrid Eriksdotter (Drake) i Överbyn, men där vill jag gärna hitta något som bekräftar den hypotesen - alternativt visar att den inte stämmer.

Majorens kompani, visst är det Hammerdal? Där skulle någon soldatrote (men inte flera samtida, antar jag) ha fått sitt namn efter "Drakekiälen", ett berg (?) jag sett omnämnt i domboken för Hammerdals tingslag.

Citera
Något befäl vid namn Hans Drake kan jag inte påträffa.

Jag har inte heller påträffat någon stark kandidat för denna individ i de olika Drak-släkterna som finns med i adelsvapen.com. Den mystiske Hans Drake ska enligt (det som sagt var inte helt tillförlitliga) centrala soldatregistret ha varit aktiv som befäl i Bergs kompani åren 1688-1694. Just honom sätter jag på paus, så får vi fundera över de andra Drakarna.

Elias Mickelsson Drake exempelvis ... I den familjen verkar det som om namnet Drake var (eller blev?) ett släktnamn. Dragonerna Johan Eliasson Drake och Per Eliasson Drake, som båda dog i fjällen under Karolinernas dödsmarsch nyåret 1719, bör ha varit hans söner.