NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2021-09-27, 10:52
Liksom Anders hittade jag en gång i tiden i domb 1697 uppgiften att PER PERSSON STENSVEDs "farbror" var en Sven i Östansjö. Jag antog då att det var en bror till fadern och hittade en SVEN ANDERSSON, som var bonde  i Östansjö, Söderala sn.
När nu Anders tagit fram en uppgift från 1666 års dombok att SVEN OLOFSSON ÖSTANSJÖ, en borgare i Söderhamn, var svåger till PER ANDERSSON STENSVED, så är det väl läge att stryka Sven Andersson från listan över P A Stensveds syskon.
PP Stensveds "farbror" var helt enkelt hans ingifta farbror eller fasters man, dvs S O Östansjö.
Domboken från 1666 är f ö väldigt svårläst, då texten på en omstående sida går igenom papperet.
Utöver Anders´ uppgifter har jag lyckats dechiffrera detta:
Per Andersson Stensved tvistar med sin "svåger" Sven Olofsson fr Östansjö betr "den gård P besitter". Enligt domen 1666 skulle P betala till Sven 80 daler kopparmynt "eller avträda från gården", som också kallas "Stensvedgården".
Vidare talas om "bytesmännen" 1663 21/12 och "dess bem. gård och tomt ..... alla syskonen emellan".
(Man kan förmoda att OLOF ANDERSSON STENSVED hörde till denna syskonskara).
Det handlar förmodligen om ett arvskifte efter modern Kerstin, som avlidit 1662.