NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp födelse, tack

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp födelse, tack
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-09-26, 20:34
Nu har jag undersökt familjen närmare, och när Hans Jöranssons och Gertrud Christensdotters barn döps i Lomma 1768 närvarar Hans Adamsson från Nyborgshuset och de bägge pigorna Kjerstina Jöransdotter och Elna Jöransdotter, som alltså är farbror respektive systrar till den Hans Jöransson som döps 1740 i Lomma – så det är nog ingen tvekan om att det är rätt person.  :D
 
När det gäller Gertrud Christensdotter så flyttar hon tydligen från Fiskarehuset i Lomma till Löddeköpinge 1815 (Lomma AI:2, 1813–1817, sid. 98). Man hittar henne som inflyttad till Löddeköpinge 1815 med en sedel daterad 16/7 samma år (Löddeköpinge B:1, 1815–1856, sid. 68), men platsen för hennes inflyttning anges ej och jag lyckas inte hitta henne i Löddeköpinges husförhörslängd 1815–1823 (AI:1), trots två genomgångar. Jag hittar henne inte heller i utflyttningslängden eller i död- och begravningsboken, så frågan är var hon tar vägen? Flyttar hon möjligtvis till Löddeköpinges moderförsamling Borgeby, som ju även var hennes födelseort?