NULL Skriv ut sidan - Var soldatnamnet Drake samtidigt ett släktnamn?

Anbytarforum

Titel: Var soldatnamnet Drake samtidigt ett släktnamn?
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-09-26, 19:09
Hittills har de Drakar vi kikat närmare på främst varit präster, tjänstemän och borgare. Enstaka bönder har nämnts, som Per Olofsson Drake, son till pastor herr Olof Pedersson Drake i Brunflo - men i och med att bönder ytterst sällan använde släktnamn på 1600-talet (när tyngdpunkten i denna kartläggning ligger), finns det få sådana belägg.

En annan bred grupp har jag mest snuddat vid, delvis för att jag tycker att den är svår att få grepp om:
De soldater som använde namnet Drake. Några sådana har vi redan nämnt, men det finns många fler.

Drake förekommer som soldatnamn i olika delar av landet, och för att avgränsa det hela börjar jag med ryttare och dragoner från Jämtland fram till cirka år 1700, en tidsgräns jag ibland kommer att passera för att exempelvis undersöka om en viss soldat Drake hade söner som blev dragoner och om dessa då kallades Drake eller inte.

Ett soldatnamn som andra?
Jag kan tänka sig två förklaringar till att en soldat tog sig - eller tilldelades - namnet Drake. Det kan vara ett rent soldatnamn i stil med Lantz eller Modig. Alltså ett namn de blev tilldelade utan att det fanns något släktskap med andra Drakar. Indikationer på att det rör sig om den typen av soldatnamn är

Soldat under släktnamnet?
Drake kan även vara ett släktnamn från endera förälderns sida (kanske dessutom från hustrun?), som plockats upp när "Drak-ättlingen" tog värvning. Indikationer på att det är ett släktnamn: 

På den bifogade bilden har jag, i det användbara Centrala soldatarkivet, sållat ut alla Drake som antogs under 1680-talet i hela Jämtland. Några namn är dubbletter, på grund av att en soldat förflyttats. Jag återkommer till deras farsnamn (en uppgift som brukar vara korrekt i CS).

Troligen kan vi identifiera de flesta.