NULL Skriv ut sidan - SV: Problem med avsaknad av uppgifter i kyrkoböckerna - Maria Elisabet Viklund

Anbytarforum

Titel: SV: Problem med avsaknad av uppgifter i kyrkoböckerna - Maria Elisabet Viklund
Skrivet av: Kalle Lilja skrivet 2021-09-24, 11:18
Nej, det står Ljustorp.  Lagfors bruksförsamling  låg i Ljustorp och ingick i samma pastorat, men förde separata böcker.

Inflyttningen i december 1867  till Ljustorp tycks aldrig ha ägt rum. Familjen finns i inflyttningslängden men har blivit strukna där.  Ljustorp (Y) BI:3 (1861-1894) Bild 20 / sid 28 (AID: v121840.b20.s28, NAD: SE/HLA/1010115)

Efter att ha spenderat hela gårdagskvällen, med att gå igenom dessa handlingar är jag böjd att hålla med. "Flytten" blev troligtvis aldrig av. Kunde inte heller hitta någon information alls om en utflyttning från Lagfors till Ljustorp under 1860-talet. ( Gick dessutom igenom hela "byn" Bredsjö under 1870-talet utan att hitta minsta spår av familjen. )   

Jag tror att det som störde till det för mig var "en avsaknad" av hänvisning ( Eller om jag missade den. )  i Lagfors husförhörslängd ( Den som gick mellan 1871-1891 ) mellan de båda sidorna i den boken "där familjen fanns med". 

Jag är nu också relativt säker på att familjen flyttade från Kohlaren till Timrå och att detta inte skedde förrän på 1880-talet.

Nu kommer nästa lilla roliga utmaning, nämligen att se om det går att få reda på vad Marias framtida man hade gjort som krävde att han "gjorde upp" med en byggmästardotter från Ekeberga innan han fick tillstånd att gifta sig med Maria. ( Han var alltså inte gift innan kanske är bäst att tillägga. )

***

Jag tror också du nämnde något om Lagfors Bruk och att det var troligt att Marias pappa jobbade som kolare där. Du råkar inte känna till om det finns något skrivit om bruket och kolare då detta känns som ett ämne jag borde förbättra mina kunskaper lite grand om? :)

Oavsett vilket stort tack för hjälpen!