NULL Skriv ut sidan - SV: Sebenius

Anbytarforum

Titel: SV: Sebenius
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-09-21, 10:35
Stort tack Per för ditt svar!!

Ja, det kan nog vara samma person. Faddern, gesällen Anders Enberg bör ha varit stockmakare-gesäll enligt Norrtälje mtl 1720. Det tycks i och för sig stå "Sockmakare Gesäller" i mantalslängden (se bifogad bild), men jag misstänker att det är en stavningsvariant av "Stockmakare Gesäller". Dessutom var gesäll Anders Enberg fadder åt en stockmakares barn fött eller döpt 28/5 1719 i Norrtälje. Vet du, eller någon annan, om gesäll Anders Enberg också var född i Norrtälje? Vilket år?

Jag håller för närvarande på att leta efter stockmakare Anders Enberg, ffa efter 1743, i andra ordet där det också fanns gevärsfaktorier på 1740-talet. Enligt Wikipedia rör det sig om: Söderhamn, Örebro, Norrköping, Jönköping (med Huskvarna), Ronneby och Hedemora. Förhoppningsvis finns han där Petter Sebenius fanns innan han flyttade till Norrtälje. Det är av den anledningen jag har gjort min förfrågan under denna tråd om släktnamnet Sebenius. Om någon har tips om andra orter, än de ovan omnämnda, där gevärsmakare kan ha arbetat på 1740-talet tar jag mycket tacksamt emot det/dem.

Tyvärr skrev jag felaktigt, i mitt förra inlägg, om en Sara Krabbe, änka efter avskedade besökare Olof Ström. Jag har lyckats följa Olof Ström fram till och med Ladugårdslandets mtl 1741 i Stockholm (BA:18/1, Riksarkivets bild 117) där han är registrerat bla med hustru, som bör ha hetat Sara Krabbe. Hon var alltså inte änka då.

Vänliga hälsningar,
Jan