NULL Skriv ut sidan - SV: Erysipelas

Anbytarforum

Titel: SV: Erysipelas
Skrivet av: Torsten Magnusson skrivet 2021-09-19, 09:53
Just det – ”Att den i slutet av 1800-talet började kallas erysipelas beror på att läkarna började ställa diagnoser”. Den latinska diagnosen erysipelas (rosfeber) från dödboken år 1889 tyder således på en professionalisering av vården under senare delen av 1800-talet - även i mindre orter långt ut i periferin, men också på att kommunikationen i samhället måste ha varit relativt snabb. Det var ju först i slutet på 1870-talet som bakterier började kopplas till infektioner som erysipelas och redan cirka 10 år senare så används den som en dödsorsak i en mindre stad uppe i norra Europa – snabbt marscherat tycker jag.
Så, hade det stått rosfeber så hade jag nog inte reagerat, men erysepilas gjorde att jag blev nyfiken och började fundera och hittade denna diskussionsslinga på Anbytarforum. Rosfeber har säkert funnits i ”alla tider” - men som dödsorsak … När jag bläddrar bakåt i aktuell dödbok i församlingen så är det första och enda gången som diagnosen erysipelas och/eller rosfeber användes som dödsorsak under perioden 1881 till 1889 – så dödsorsaken rosfeber verkar inte ha varit så vanlig i just denna församling under den perioden (1 av 531 / 0.2% av de avlidna)??