NULL Skriv ut sidan - SV: Värmlands släktbok

Anbytarforum

Titel: SV: Värmlands släktbok
Skrivet av: Anders Möller skrivet 2021-09-18, 09:49


Jag har noterat att det inte varit några diskussioner på denna tråd på 10 år men jag hoppas ändå någon där ute kan ge mig ett svar eller möjligen hjälp.
Håller sedan många veckor på att försöka jämföra och verifiera andrahandsuppgifter från olika källor som rör släkten Spaak från Värmland. Syftet är att se vilka "nya" antaganden och "justeringar" som gjorts från de äldsta källorna och framåt till tidigt 1900-tal.
Har hittills kartlagt förändringar i några av grenarna Spaak/Spak. Har också gått igenom andra grenar där jag inte lyckats hitta kopplingar mot Värmlandsgrenen av Spaak.

Dessa källor har jag gått igenom:
Beskrifning öfver Värmland, Erik Fernow, 1773 (ny upplaga av H O Norstedt, 1898)
Karlstad stifts herdaminne, Johan Hammarin, 1845
Svenska adelns ättartavlor, Gabriel Anrep, 1858-1864
Svensk släktkalender, Örnberg, 1885- (släkten Nicolaus Spak i Millesvik vol III 1887 och Elias Spaak i Uddevalla vol IV 1888)
Anteckningar och minnen ur släkten Spaks historia, Henrik Fredrik Spak, 1900
Ny svensk släktbok, K Lejonhufvud, 1901-1906
Kultur- och personhistoriska anteckningar, Oscar Fredrik Strokirk, 1915-1920

Intressant är att Hammarin påpekar att han behövt göra rättningar av Fryxells uppgifter. Spak anger att han behövt rätta Fernows uppgifter. Jag kan ju säga att jag behövt rätta uppgifter från Spak. Adelsvapen-Wiki påstår att uppgifter av Elgenstierna delvis är felaktiga. Osv. Man skyller fel på varandra.
Det jag nu söker är vart jag kan få tag på vad som står skrivet om släkten Spaak/Spak i  Wärmelands Slägte-Bok av Fredrik Fryxell.

Finns släktboken digitaliserad eller avskriven eller nedladdningsbar någonstans ??

Har inte tillgång till mikro-kortläsare eller mikrofilmsläsare. Finns i Kalmar/Öland så jag har svårt att besöka landsarkiv eller andra arkivinstitutioner.

Hoppas på svar trots inaktiviteten i denna diskussionstråd.
Mvh // Anders