NULL Skriv ut sidan - SV: Arvid Skinnare Rällsälven

Anbytarforum

Titel: SV: Arvid Skinnare Rällsälven
Skrivet av: Ole Thyge Plannthin skrivet 2021-09-18, 09:29
Jeg har fundet og registreret følgende oplysninger om personerne i Arvid Olofssons familie:
1. Arvid Olofsson
Han er nævnt i mantalslängd 1650 med navnet Arvid Olofsson. Jeg er dog lidt usikker på, om det er en anden person med navnet Arvid Olofsson.
Arvid er i alle senere registreringer i mantalslängder anført som Arvid Skinnare. Han er nævnt sidste gang i mantal 1686.
I en vidneregistrering ved barnebarnet Brita Michelsdotters dåb februar 1689 læser jeg: "Arf: Skinnars doter Brijta". Dette er lidt usikkert.
2. Gertrud Marcusdotter
Arvid Skinnares hustru hedder sandsynligvis Gertrud Marcusdotter, men jeg har ikke fundet sikre regisreringer, der knytter dem sammen.
Gertrud Marcusdotter dør ved Rällsälven 1694 og bliver begravet 21. januar 1694, hvor hun er 79 og et halvt år gammel. Altså født ca. 1614.
Arvid Skinnare og Gertrud Marcusdotter bliver med relativ stor sikkerhed gift 1655. De findes ikke registreret som viet i kirkebog for Ljusnarsberg, der eksisterer frem til foråret 1655. Herefter lakune. Arvid Skinnare er i mantalslängd 1656 anført som gift.
3. Arvid Skinnares børn
Jeg har registreret 4 børn: Brita Arvidsdotter (fødselsår ukendt), Kerstin Arvidsdotter født ca. 1657, Michel Arvidsson født ca. 1661, Johan Arvidsson født ca. 1663.
På grund af lakune i kirkebogen findes børnenes dåb ikke registreret. fødselsår er derfor baseret på alder ved begravelsen.
Mere om børnene i efterfølgende note her i Anbytarforum.
Hilsen Ole