NULL Skriv ut sidan - SV: Gram, Jöns Hansson och Chirstina Jönsdotter.

Anbytarforum

Titel: SV: Gram, Jöns Hansson och Chirstina Jönsdotter.
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2021-09-15, 21:50
Nu hittade jag henne i Stehags kyrkobok 1802 (CI:1, sid. 113).
 
”d: 30 Julii födde afledne Smeden Grams effterlämnade Enka Chirstina Jönsdotter, 37 år gl:, et gosse-Barn uti Hultseröds hus och Billinge Sochn, hwilket barn hon strax efter födslen förqwafde och mördade. – Denna rysliga gerning blef dagen derpå uptäckt. Hon gick genast till bekännelse, och blef gripen d: 1 Aug:, samt förd till Åkarp, der hon wid Extra-Ting d: 4 Aug: blef dömd till döden, och sedan till LandsCrona Slott bortförd. Barnet blef d: 5te Augusti begrafwit i Billinge. – Ofwan nämde Enka hörde till denna Församling fast än hon födde barnet i Billinge Sochn. – TingsRättens dom blef både af Håf-Rätten och Konungen stadsfäst. – Hon blef halshuggen och å båle bränd d: 14 April 1803 på Annelöfs Afrättsplats, - Collega Scholæ Mr Pehr Abrah: Asping ifrån LandsCrona predikade, och jag Joh: Magn: Palm höll Skriftermåls Tal och Talade på Afrättsplatsen.”
 
Detta låter väldigt märkligt, för brott brukade avdömas i det härad där gärningen ägde rum – och om hon nu födde barnet i Hultseröd och Billinge socken, och dödade det strax efter födseln, så borde ju rättegången hållits vid Onsjö häradsrätt. Även hennes hemsocken Stehag låg i Onsjö härad, så varför då inte domen återfinns i denna häradsrätts urtima dombok 1802 är mycket konstigt. Jag får känslan av att det är rejäla luckor i domboken runt 1802-1804, medan exempelvis 1805 är välfylld av olika domar. Kan det vara så att de förmodligen lösa blad som innehållit Kierstinas rättegång, och som sedan bands in i domboken, har fallit ut och gått förlorade?
 
Jag letade upp henne i fånglistorna, men där gavs tyvärr inga närmare ledtrådar. I fånglistan för Landskrona häkte i augusti månad 1802 hittar man i varje fall Kierstina Jönsdotter som intogs i häktet 1802 6/8 för barnamord, och som nu inväntade Göta hovrätts dom. Det står även att ”ransak ink d: 16 Aug. 1802 och res. d 30 Do om besigtnings attestens beEdigande samt af sådan grund och intil dess densamma inkommer hwilar oafg.” I fånglistan för Landskrona häkte i november 1802 sägs det att hon blivit ”d. 1te dennas dömd af Kongl. Götha HofRätt at halshuggas och i Båle brännas men ingådt med underdånig Böneskrift att söka Konungens nåd” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:283, 1802).
 
I fånglistan för Landskrona häkte i februari månad 1803 står det att Kierstina Jönsdotter blivit ”dömd af Kongl. Maij:t att lif sitt mista, halshuggas och i Båle brännas, man afbidar Execution”, och i fånglistan för april månad samma år står det att hon blivit ”d 13 afförd till Execution i Annelöf” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:294, 1803).

Hej Markus,

tack för ditt svar! Väldigt intressant med fånglistorna, visste ej att sådana fanns att få tag på. Synd att de inte innehöll lite mer info än vad som tidigare var känt.

Jag tycker precis som du, även om jag inte är nån expert, att urtima ting-boken för 1802 är väldigt tunn. Chirstina var innan hon mördade barnet gift med smeden Jöns Gram. Jag har inte lyckats hitta varifrån han kommer (första gången jag ser honom är i vigselnotisen för paret, Håstad CI:2 b.60 / s.76, han då i Rönneholm). De enda andra Gram:are jag hittat är relativt inflytelserika i bl.a. Kristianstad. Jag har inga bevis alls för att han är släkt med dem, men om så vore fallet, kan de ha låtit få sidorna ur lagboken försvinna? Eller är det för långsökt?

Jag tycker att det är skumt att jag inte hittar föräldrar eller något till varken Jöns eller Chirstina. Jag hittar inte bouppteckning efter någon av dem heller, trots att ett minderårigt barn överlevt de bägge.

Än en gång, tack för hjälpen :)