NULL Skriv ut sidan - SV: Gram, Jöns Hansson och Chirstina Jönsdotter.

Anbytarforum

Titel: SV: Gram, Jöns Hansson och Chirstina Jönsdotter.
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-09-15, 02:50
Nu hittade jag henne i Stehags kyrkobok 1802 (CI:1, sid. 113).
 
”d: 30 Julii födde afledne Smeden Grams effterlämnade Enka Chirstina Jönsdotter, 37 år gl:, et gosse-Barn uti Hultseröds hus och Billinge Sochn, hwilket barn hon strax efter födslen förqwafde och mördade. – Denna rysliga gerning blef dagen derpå uptäckt. Hon gick genast till bekännelse, och blef gripen d: 1 Aug:, samt förd till Åkarp, der hon wid Extra-Ting d: 4 Aug: blef dömd till döden, och sedan till LandsCrona Slott bortförd. Barnet blef d: 5te Augusti begrafwit i Billinge. – Ofwan nämde Enka hörde till denna Församling fast än hon födde barnet i Billinge Sochn. – TingsRättens dom blef både af Håf-Rätten och Konungen stadsfäst. – Hon blef halshuggen och å båle bränd d: 14 April 1803 på Annelöfs Afrättsplats, - Collega Scholæ Mr Pehr Abrah: Asping ifrån LandsCrona predikade, och jag Joh: Magn: Palm höll Skriftermåls Tal och Talade på Afrättsplatsen.”
 
Detta låter väldigt märkligt, för brott brukade avdömas i det härad där gärningen ägde rum – och om hon nu födde barnet i Hultseröd och Billinge socken, och dödade det strax efter födseln, så borde ju rättegången hållits vid Onsjö häradsrätt. Även hennes hemsocken Stehag låg i Onsjö härad, så varför då inte domen återfinns i denna häradsrätts urtima dombok 1802 är mycket konstigt. Jag får känslan av att det är rejäla luckor i domboken runt 1802-1804, medan exempelvis 1805 är välfylld av olika domar. Kan det vara så att de förmodligen lösa blad som innehållit Kierstinas rättegång, och som sedan bands in i domboken, har fallit ut och gått förlorade?
 
Jag letade upp henne i fånglistorna, men där gavs tyvärr inga närmare ledtrådar. I fånglistan för Landskrona häkte i augusti månad 1802 hittar man i varje fall Kierstina Jönsdotter som intogs i häktet 1802 6/8 för barnamord, och som nu inväntade Göta hovrätts dom. Det står även att ”ransak ink d: 16 Aug. 1802 och res. d 30 Do om besigtnings attestens beEdigande samt af sådan grund och intil dess densamma inkommer hwilar oafg.” I fånglistan för Landskrona häkte i november 1802 sägs det att hon blivit ”d. 1te dennas dömd af Kongl. Götha HofRätt at halshuggas och i Båle brännas men ingådt med underdånig Böneskrift att söka Konungens nåd” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:283, 1802).
 
I fånglistan för Landskrona häkte i februari månad 1803 står det att Kierstina Jönsdotter blivit ”dömd af Kongl. Maij:t att lif sitt mista, halshuggas och i Båle brännas, man afbidar Execution”, och i fånglistan för april månad samma år står det att hon blivit ”d 13 afförd till Execution i Annelöf” (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:294, 1803).