NULL Skriv ut sidan - Olof Persson Strömberg. Hur går jag vidare?

Anbytarforum

Titel: Olof Persson Strömberg. Hur går jag vidare?
Skrivet av: Anette Strömberg skrivet 2021-09-14, 22:55
Jag försöker komma vidare i min forskning i Gunnilbo, Västmanlands län, men det är ett glapp i födelse- och dopböcker mellan 1753-1774, samt glapp i lysnings- och vigselböckerna 1753-1840.  I husförhörslängderna fram till ca 1774 finns inga uppgifter om födelseår, datum eller information om någon flyttat. Finns det något sätt att bekräfta de uppgifter jag har? Någon som har tips på hur jag ska komma vidare?

Min anfader är Olof Persson Strömberg, i Gunnilbo, och enligt husförhörslängd samt bouppteckning så dog han 1830-02-22 och han ska ha varit nästan 31 år när han dog. Detta innebär att han borde varit född 1799. Det finns ingen Olof Persson född det året i Gunnilbos födelse- och dopbok. Jag har kollat flera år innan och efter.

Jag har lusläst husförhörslängderna och fadern till Olof Persson kan vara Per (eller Petter) Jacobsson född 1769 i Gunnilbo och moder Anna Olsdotter (från första äktenskapet) enligt husförhören född 1774. Födelse- och dopböcker samt lysnings- och vigselböcker saknas för denna tid. Hur kan jag bekräfta mitt eventuella släktskap?